חקלאות או תעופה? המאבק שמסעיר את עמק יזרעאל

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה דיון על ההשלכות התכנוניות של הקמת שדה התעופה ברמת דוד בעמק יזרעאל,

כאשר הדיון התמקד בנזק לחקלאות ובפגיעה בצמיחה האזורית ● ח"כים וראשי רשויות העלו חששות לגבי השפעות הסביבה, הבריאות והכלכלה, ודרשו להפסיק את ההגבלות על האזור עד להחלטה סופית ● הנציגים הממשלתיים הבהירו את הצורך בתכנון שדות תעופה נוספים, כאשר נדונה חלופת נבטים במקביל לרמת דוד

ןעדת הפנים והגנת הסביבה קיימה (יום ב', 29.7.24) דיון מהיר בנושא ההשלכות התכנוניות הנובעות מקידום תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל (רמת דוד) של קבוצת חברי כנסת. בכתב הבקשה נטען, כי עוד בטרם התקבלה החלטה סופית בדבר הקמת שדה התעופה ברמת דוד, פורסמו הגבלות שמשמעותן הרס החקלאות והצמיחה ופגיעה בתושבים בכל האזור. עוד נטען, כי המועצה הארצית עצמה, החליטה על בחינה של הקמת שדה התעופה גם בנבטים ושדה התעופה ברמת דוד טרם אושר. למרות שטרם נבחנה לעומק החלופה הדרומית וטרם התקבלה הכרעה, מוטלות הגבלות המשבשות ומקפיאות את קידומם של תוכניות והיתרים הפוגעות בצמיחה ובהתפתחות של כ-23 רשויות מקומיות. יש לעצור את הטלת המגבלות עד אשר תיפול ההכרעה בין שתי החלופות.

ו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, אמר כי לא מדובר בדיון האמור להחליף את מוסדות התכנון, אבל עדיין לא התקיימו הדיונים במוסדות התכנון - וזה אינו נמצא בהליך. "אני חושב שהראיה צריכה להיות רחבה, וכל עוד לא התקבלה החלטה, אי-אפשר לבוא ולעצור חבל ארץ שנמצא גם היום במשבר. מקבלים החלטות סטטוטוריות שמשמעותן עצירת בנייה ופיתוח כאשר המדינה משחקת את הפינג-פונג הזה 30 שנה, ואין אמירה ברורה היכן לפתח את שדה התעופה. עד אז זה לא נכון ולא ראוי להטיל את המגבלות הללו".

ח"כ מטי צרפתי הרכבי, מיוזמי הדיון: "אני בתחושה שאנחנו בתקופה של מחדלים ומשברים בחינוך, בבריאות, בהגנת הסביבה בהגנה על האזרחים ואני חוששת כי שדה תעופה בעמק יזרעאל יצטרף למחדלים הללו וזו תהיה בכייה לדורות. זה פוגע בתוכניות הפיתוח בכל העמק כי יש כאן חוסר איזון והפרה בוטה של שימור מול פיתוח. יש לקיים את הפרויקט הזה בנגב. זה טוב ברמה הכלכלית האסטרטגית והפרחת הנגב כערך". ח"כ אלון שוסטר: "אפשר לשרטט ולהניח נמל תעופה. אבל יש כאן מחירים אדירים ולייצר הגבלות פיתוח, כלכלה ודמוגרפיה מבלי לדעת אם יהיה שם נמל תעופה. חייבים לוודא שיש חלופה ואפשרויות נוספות: כמו בנגב, בים. יש הרבה דברים לעשות לפני שמחרבים את העמק". ח"כ רם בן ברק: "ברור ששדה תעופה בינלאומי יחייב פינוי יישובים, כי הם לא יוכלו להתקיים בגלל הרעש. היו דיונים בחוץ וביטחון לפני שנתיים. על משרד הביטחון לבוא ולומר מה הוא צריך כדי לקיים את שדה התעופה בדרום. עד עכשיו זה טרם נעשה. כמובן צריך לקחת בחשבון את הפגיעה של מיליארדים שתיווצר כתוצאה מכך".