תקציב החקלאות יקוצץ הכי הרבה: "האוצר שיקר ועבד עלינו"

תקציב משרד החקלאות צפוי לספוג את אחד הקיצוצים החדים ביותר מבין משרדי הממשלה בתקציב המעודכן - 300 מיליון שקל - 12% מול קיצוץ רוחבי של 5% ברוב המשרדים;

מנכ"ל המשרד אורן לביא בהתבטאות חריגה על המהלך: "זה נראה כמו נקמה בחקלאים וזאת תהיה בכייה לדורות"; האוצר בתגובה: "שר החקלאות דיכטר תמך בתקציב בממשלה"

משרדי הממשלה יתמודדו עם קיצוצים חסרי תקדים בתקציב המדינה העדכני ל־2024 שצפוי להיות מאושר בכנסת, אך משרד אחד בולט במיוחד: החקלאות. בתקופה האחרונה נאלץ המשרד להתמודד עם משבר גדול שעה שהמלחמה בדרום ובצפון מתרחשת בסמוך לקרקעות החקלאיות, ומאלצת חקלאים לעבוד תחת אש, תוך סיכונים ואתגרים כבדים. למרות המשימות המורכבות, הוחלט באוצר לקצץ 12% מהתקציב לשנת 2024, כ־300 מיליון שקל. מדובר באחד הקיצוצים החדים ביותר במשרדי הממשלה.

באוצר דרשו תחילה לקצץ כמיליארד שקל בתקציב משרד החקלאות. לבסוף סוכם על קיצוץ נמוך בהרבה, אך במשרד החקלאות לא ידעו שהם עומדים לשאת בנטל כבד משמעותית מזה של משרדי ממשלה אחרים. לפי נתונים פומביים שפורסמו במשרד הכלכלה התקציב יגדל, המשרד למשימות לאומיות יקבל תוספת וכך גם המשרד לביטחון לאומי, תקציב משרד הבינוי והשיכון יקוצץ בכ־4% ותקציב המשרד לשירותי דת בכ־1.12%, כך לפי ניתוח של קרן ברל כצנלסון.

מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא זועם, ומתאר את התנהלות המו"מ עם האוצר. "לא הראו לנו את ההסכם הכולל בממשלה, אמרו לנו שמקצצים באופן שוויוני במשרדים. היום אנחנו לומדים שזה לא נכון. בפועל האוצר שיקר לנו, עבד עלינו ורימה אותנו. השתמשו ברגש ואז שמו לנו אקדח לרקה ואמרו לנו שאם אנחנו לא חותמים, אז אין לנו הסכם תקציבי ל־2024. בפועל, בזמן שיש משרדים אחרים שקיבלו תוספת - אצלנו מקצצים".