שמן זית בזול: המגדלים יקבלו תמיכה, המכס יופחת

משרד האוצר פרסם להערות הציבור צווים להפחתת המכס על שמן הזית, במקביל לסיכום עם המגדלים כי יקבלו תמיכות בדומה למדיניות האיחוד האירופי - בגובה של למעלה מ-30 מיליון שקל

שמן הזית הישראלי יוזל ויגיע יותר יבוא לארץ? משרד האוצר פרסם היום (רביעי) להערות הציבור צווים להפחתת המכס על שמן הזית. "במסגרת הצווים, שהוכנו ברשות המסים, יופחת המכס מרמתו הנוכחית כיום שעומדת על 6% + 2.29 שקל לקילוגרם, לרמה נמוכה של 1.2% + 0.44 שקל לקילוגרם", נמסר מטעם משרד האוצר.

כן נמסר כי "במקביל להפחתה במכס, משרד האוצר יעביר תמיכה ישירה לענף הזית. הצו המוצע מפורסם בתיאום עם משרד החקלאות ועם ענף הזית. במטרה לתת מענה לציבור בחגי תשרי פורסם להערות לטווח קצר צו בהוראת שעה עם הפחתה של המס עד ה-9 באוקטובר 2023, ובמקביל פורסם צו נוסף, להערות תוך 21 יום, להפחתה קבועה במס. ההפחתה זהה בשני הצווים".

בענף הזית מסרו כי המגדל יענקל'ה מוסקוביץ מרמת נגב הוא שהגיע להסכמות עם האוצר כך שהמגדלים יקבלו 7 מיליון שקל ו-30 מיליון שקל בהמשך. ומהצד השני: דוד ביטן עזר לסגור את התמיכה לענף.

ענף הזית בישראל הוא אחד מענפי החקלאות העתיקים ביותר, והוא כולל כ-220 דונם שטחי גידול של זיתים לשמן מהם מופקים 30-25 אלף טונות בשנה. זוהי כמות מזערית לעומת ספרד, היצרנית הגדולה בעולם, שמפיקה כ-5.9 מיליון טונות בשנה. יו"ר ענף הזית, שמגלגל חצי מיליארד שקל בשנה, הוא סוהיל זידאן.

מדובר בענף בו עוסקים יהודים, ערבים, דרוזים וצ'רקסים. שמנים ישראלים אמנם זוכים בפרסים בעולם, אך כמות קטנה בלבד מיועדת לייצוא. לישראל מייבאים כיום כ-10,000 טונות שמן זית בשנה, חלק מזה בזכות מכרזי יבוא ללא מכס והתחייבות של יבואנים למכור במחיר מפוקח שנקבע במכרז.