רפורמת החקלאות: האם ליברמן ופורר נכנעו?

בשבועות הקרובים יצטרך שר האוצר ליברמן להחליט אם הוא נכנע לתכתיבים של ח"כ טרי כמו רם שפע או עומד על האינטרסים של הציבור הרחב

עם ההכרזה על חוק ההסדרים הוצג גם פרק החקלאות שכלל שני תתי ענפים: ענף הצומח וענף הביצים. נזכיר בקצרה, מחירי הפירות והירקות עלו בעשור האחרון בלמעלה משלושים אחוזים, הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן כולו.

את המחיר משלם ציבור הצרכנים כולו, על עשרת מיליון האנשים בו, ובפרט השכבות החלשות שמוציאות על מזון יותר מ- 30% מההכנסה שלהן. ישראל חסומה לייבוא פירות וירקות בשל מכסים ובשל תקנות הגנת הצומח שהפכו לתקנות למניעת ייבוא, וכתוצאה היא סובלת ממחסור בפירות חורף בעונת הקיץ ולהיפך וממחירי פירות יקרים להחריד.

בכל הקשור לביצים אין בישראל תחרות כלל, הייבוא חסום באמצעות מכסים והייצור המקומי מנוהל על ידי הממשלה באמצעות מכסות ייצור. לא פלא שישראל מככבת בצמרת טבלת המחירים העולמית בין המקומות הרביעי לחמישי לסירוגין. שרי האוצר והחקלאות החליטו לפתוח את הענפים הללו לייבוא מצד אחד, ולהעניק תמיכה ישירה והטבות נוספות כגון הקלות בהעסקת עובדים זרים מצד שני. שתי הרפורמות יחד עשויות לחסוך כשלושה מיליארד שקלים בשנה לצרכן הישראלי.

שר האוצר מר אביגדור ליברמן

שר האוצר מר אביגדור ליברמן
צילום" ניימן לע"מ