קיץ בלי דובדבן? חשש ממחסור בפירות וירקות בשל נזקי מזג האוויר

מהנתונים עולה כי את הנזק הגדול ספגו גידולי הפירות, נזקים משמעותיים נגרמו גם מהצפות של שטחי גידול נרחבים. הגשמים המאוחרים הביאו לפגיעה גם בגידולי השחת

נמשך הזינוק בהיקף נזקי מזג האוויר לחקלאים כתוצאה ממשבר האקלים. מסיכום נתוני החורף (דצמבר 2022-אפריל 2023) שנערך בקנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי החברה תפצה את החקלאים בכ-165 מיליון ש"ח בגין הנזקים שנגרמו לגידולים החקלאיים.

מדובר בגידול של כ-16% ביחס לחורף אשתקד, זינוק של 25% ביחס לחורף 2020-2021 וזינוק של כ-60% ביחס לחורף 2019-2020. בקנט אומרים כי היקף נזקי מזג האוויר לחקלאות ברחבי העולם, כתוצאה ממשבר האקלים, כבר הביא לצמצום בשטחי הגידול ואסור שנראה תופעה שכזאת גם בארץ.

בשנים האחרונות משבר האקלים נמצא בראש הכותרות. בעיקר בכל הקשור לתופעות קיצון. אבל, נראה כי החורף האחרון משקף יותר מכל את השלכותיו של המשבר. החורף החל בקול ענות חלושה ובמיעוט גשמים, בעיקר בדרום הארץ ובעמקי המזרח. בהמשך, לקראת סוף ינואר ובתחילת פברואר היינו עדים לסופות חורפיות עזות שגרמו לנזקים משמעותיים לגידולים השונים, בעיקר כתוצאה מהרוחות החזקות, הברד, הקרה וההצפות.

בהמשך פברואר היינו עדים לטמפרטורות נמוכות, בעיקר בחוף כרמל, אשר הביאו לפגיעה בגידולים שונים. אולם, האירוע הקיצוני והחריג ביותר בחורף האחרון התרחש דווקא לקראת סופו, באפריל. מזג האוויר הסוער והמאוחר בחול המועד פסח גרם לנזקים גדולים לגידולים החקלאיים. עיקר הנזק נגרם לגידולי הפירות השונים כתוצאה מהברד שירד, בעיקר בצפון הארץ.

בין השאר נפגעו גידולי דובדבנים, אפרסק, משמש, תפוח, שזיף ונקטרינה. מדובר בפירות הנמצאים בתקופה זו בשלב של חנטה מתקדמת והברד הכבד שירד גרם לפציעתם ועלול להביא לפסילתם לשיווק. נזקים משמעותיים נגרמו גם מהצפות של שטחי גידול נרחבים בערבה. בכלל זה גידולי אבטיח ופלפל. הגשמים המאוחרים הביאו לפגיעה גם בגידולי השחת בכל הארץ.