פתיחת הייבוא לפני ראש השנה: לא הכל דבש

פתיחת שוק הפירות והירקות, הדבש והדגים לייבוא פרוע תגרום לאסון לא רק לחקלאים אלא גם לאיכות סביבה, כולל פגיעה בפעולת ההאבקה של הדבורים, בנדידת הציפורים מעל שמי הארץ וביכולת לחסום מזיקים

למרות הססמאות שמפריחים שרי האוצר והחקלאות, אביגדור ליברמן ועודד פורר, בדבר הורדת יוקר המחיה במסגרת כלכלת הבחירות שלהם, פתיחת שוק הפירות והירקות, הדבש והדגים לייבוא פרוע גורמת לאסון. הסרת המכסים לקראת ראש השנה היא בבחינת פשע לא רק כלפי החקלאים והחקלאות הישראלית אלא כנגד הסביבה וארץ ישראל גם בטווח הארוך.

קחו למשל את ההחלטה השערורייתית על יבוא דבש: למרות ששנת 2022 היתה ברוכה ביבולים, ולאחר שהובהר שלא צפוי מחסור עד סוף השנה, הוחלט על יבוא דבש בצנצנות.

חשוב להבין שהייבוא המדובר לא מיועד לחגי תשרי ולכן מדובר בהטעיית הציבור, שכן כל הדבש שמיועד לחגים נמצא בארץ. שנית, בארץ מיוצרות כ-4,000 טונה בשנה כשהצריכה הכללית היא 6,000 טונה. אלא שאם עד כה השלמת החסר בוצעה באמצעות יבוא בחביות, כעת הורידו השרים את המכס ב-90% על צנצנות קטנות, כאשר אין שום בקרה על איכות הדבש בהן.

לבסוף, חשוב להבין שזו לא פגיעה רק בכושר יצור של הדבוראים וברווחיות שלהם אלא בכלל הצומח בארץ מאחר שההאבקה באמצעות הדבורים היא כידוע מרכיב חיוני בגידולים חקלאיים ובאיזון האקולוגי. 80% מכלל הגידולים בעולם מופרים על ידי דבורים וללא תהליך ההאבקה אין חיים. וזאת יש לדעת, בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בעולם בכמות הדבורים. בקליפורניה למשל נאלצו לאחרונה לייבא דבורים מאוסטרליה כדי להציל את תעשיית השקדים.