פריצת דרך כחול-לבן: חיסול החיידק שמאיים על היבול

קבוצת חוקרים מישראל משתמשת בחיידק מועיל על מנת לחסל את מחלת "הצהבון", הפוגעת בכשליש מהצמחים וביבול

איך צמח מדביק צמח אחר במחלה מבלי להתעטש או להשתעל? מחלת הצהבון (הנגרמת מחיידק מזיק בשם פיטופלסמה המתיישב בצמח וגורם לו להצהבת העלים ולפגיעה בהתפתחות, מה שמוביל לירידה בכמות ובאיכות היבול) היא בעיה גדולה בקרב חקלאים בישראל ובעולם. המחלה עלולה להרוס כ-20%-30% מהיבול השנתי.

באירופה, בעיקר בגידולי הגפן, הצהבון נחשב לבעיה חמורה ובאזורים מסוימים הוא יכול להשפיע על כ-40%-50% מהיבול. בנוסף, הצהבון פוגע בגידולי תפוחי האדמה ועגבניות, והתפרצויות של המחלה יכולות לגרום להפחתה של עד 80% מהיבול.

בישראל, במטעי השרדונה בצפון הגולן עלול להיגרם אובדן יבול מוחלט של גפנים בגלל מחלה זו, כשהחקלאים נאלצים להחליף את היבול החולה בבריא מכיוון שאין פתרון מנע. "חיידק הפיטופלסמה מתיישב בצמח וגורם להצהבת העלים ולהתכווצות הפירות, כך שבמקרה של כרמי ענבים, הופך הפרי למצומק ממש כמו צימוקים", הסבירה ד"ר לילך יסעור-קרוח מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה במכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל. בנוסף משתתפים בקבוצת המחקר העוסקת בנושא גם ד"ר עינת צחורי-פיין וד"ר אופיר בהר ממנהל המחקר החקלאי מכון וולקני, וד"ר ורד נאור ממכון שמיר למחקר.