פטרייה הגורמת נזק רב לתפוחים התגלתה לראשונה בישראל

פטרייה, שגורמת לאחת המחלות ההרסניות ביותר בתפוחים, התגלתה במשלוח של תפוחי עץ שהגיע מאיטליה לנמל אשדוד.

במשרד החקלאות אמרו כי הפטרייה מעולם לא נצפתה בעבר בארץ, והיא לא קיימת בישראל ובמדינות השכנות. ברחבי העולם הפטריה גורמת לנזקים ולפגיעה בעד 60% מהיבול

מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת בנמל אשדוד חשפו לראשונה פטרייה מסוג Neonectria ditissima במשלוח של תפוחים שהגיע מאיטליה. הפטרייה קיימת באיטליה ובמקומות נוספים בעולם, אך לא בישראל ובמדינות השכנות לה. הפטרייה נחשבת לאחת המחלות ההרסניות ביותר בקרב ענף התפוחים בעולם, והיא גורמת לריקבון גם בעצים וגם בפרי. בעקבות פירות נגועים שזוהו על ידי המפקחים בנמל, זוהתה הפטרייה במעבדות השירותים להגנת הצומח ולביקורת, ומשלוח זה נעצר בנמל ולא נכנס לישראל.

בזכות עצירת משלוח זה, אומרים במשרד החקלאות, נמנע הרס נרחב של ענף התפוחים בישראל. על פי הערכות, במרוצת השנים נרשמו בעולם הפסדים של עד 60% מהיבול בתפוחים שהיו מוכנים לאכילה.

שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, האמונה על ביקורות המזיקים, הסבירה כי "בתפוחי עץ אנחנו בודקים את כל המשלוחים המגיעים לארץ, בהתאם לרמת הסיכון. רמת הסיכון בתפוחים היא די גבוהה. לפעמים אנחנו יכולים לראות סימנים מחשידים למזיקים, כמו רקבונות או רקמה של פטרייה על העוקץ, אבל במקרה הזה הפטרייה נמצאת בתוך ליבת הפרי ורק בבדיקה מעמיקה אפשר לגלות שיש בעיה. המפקחים נדרשים לחתוך אחוז מסויים מהפרי, ואז מצאנו את אותה פטרייה, שבאמת סמויה מהעין".