עונת קטיף האשכוליות האדומות בעיצומה ותמשך עד אפריל

היבול הארצי נמוך בשליש מאשתקד ויעמוד על כ-100 אלף טון

החקלאים מצפים למחיר גבוה יותר משנה שעברה

מו"פ צפון: עקב משבר האקלים ועלייה במחיר המים לחקלאות- 
גידול האשכוליות האדומות יהיה רווחי במידה והתפוקה תגיע ל- 5.7 טון לדונם 

עונת האשכוליות האדומות בישראל, נמצאת בעיצומה  ותמשך עד לחודש אפריל. צפי היבול הארצי  עומד על כ-100 אלף טון פרי, יבול נמוך משנה שעברה 2021 אז נקטפו כ-150 אלף טון אשכוליות אדומות. הירידה נובעת מתופעת ה'סירוגיות', בה העץ מניב יבול מצומצם לאחר עונה שופעת, כפי שהייתה אשתקד.
ניצן רוטמן, מנהל תחום הדרים בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, אומר כי פרדסי האשכוליות האדומות בישראל משתרעים על שטח של כ-16 אלף דונם, כאשר שני הזנים העיקריים הם זן ה'סטאר-רובי' (כ-60% מהיבול) הגדל בעיקר בעמק החולה ומישור החוף, ו-זן ה'ריו-רד' (כ-40% מהיבול) הגדל באזורים החמים יותר כמו צפון-מזרח הכינרת, עמק הירדן, עמק בית שאן ובקעת הירדן.
מתוך סך היבול- 70% מיבול האשכוליות האדומות מיועד לייצוא למדינות במערב ומזרח אירופה, ארה"ב וקנדה, וכן מדינות במזרח הרחוק כגון יפן, סין ודרום-קוריאה, היתר משווק בארץ- 20% לתעשייה (בעיקר יצרני מיצים) ו-10% לשווקים.

הפרדסים בצפון הארץ, משתרעים על מעל 7,000 דונם, מהם 5,000 דונם בעמק החולה, והשאר בעמק הירדן והגולן. עונת קטיף האשכוליות האדומות בצפון נפתחה בתחילת חודש אוקטובר, בפרדסי היישובים בצפון-מזרח הכינרת ודרום הגולן, בהם עין-גב, אניעם, גבעת יואב, רמות ומעלה גמלא, המגדלים את הזן 'ריו-רד'. 
עידו נווה, מנהל הפרדס בעין-גב: "בפרדס האשכוליות האדומות בעין-גב, המשתרע על 275 דונם, קטפנו 2,268 טון של פרי איכותי ועסיסי. היבול נמוך במקצת ביחס לשנה שעברה, דומה למגמה המסתמנת השנה בכל הארץ, אך מנגד אנו צופים באופטימיות כי התמורה לק"ג פרי תהיה העונה גבוהה יותר מהשנה הקודמת, זאת נדע באופן סופי רק בעוד מספר חודשים". 

נתונים ממחקר של מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון, במכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל מראים, כי האשכוליות האדומות הן זן גידול ההדרים הדומיננטי באזור הגליל העליון והגולן. עקב התייקרות המים לחקלאות, עומדת נקודת האיזון בכדאיות הגידול על 5 טון לדונם, וכי על מנת להפוך את גידול האשכוליות האדומות לרווחי בתנאי האקלים בעמק החולה, יש להעלות את התפוקה ל- 5.7 טון לדונם לפחות. על פי הנחה זו החלו בשנים האחרונות, בניסיונות להגברת היבול באשכוליות והתוצאות שהתקבלו ממחקרים וניסיונות של מו"פ צפון בחוות המטעים של החברה לחקלאות גליל עליון, מעודדות, ונראה כי ניתן יהיה להעלות את היבול באשכוליות בצורה משמעותית.

האשכולית האדומה פחות פופולרית בקרב הצרכנים, בבחירה בין פירות ההדר, בשל טעמה המריר, אך היא מכילה 42 קלוריות בלבד, ויש בה מגוון ויטמינים ומינרלים כגון סידן, אשלגן, אבץ ומגנזיום, כמו גם 1,419 מ"ג ליקופן- פיגמנט מסוג קרוטנואיד המצוי בפירות אדומים, בעל יכולת לחזק תאים וללכוד את הרדיקלים החופשיים ולעודד פעולת נוגדי חמצון נוספים. האשכולית האדומה גם מכילה חומרים אנטי-חיידקים, אנטי-ויראליים, אנטי-פטרייתיים, אנטי-אלרגנים ואנטי-דלקתיים. הטעם המר של האשכולית בקליפה הוא נרינג'נין ממשפחת הפלבונואידים, התורם לייצוב רמות הסוכר, ייצוב כולסטרול רע, הגנה על כלי הדם והלב, ניקוי וחיטוי הכבד ורעלים נוספים בגוף. 

בחצי אשכולית אדומה טרייה, ישנה 70% מכמות ויטמין סי המומלץ לצריכה לאדם מבוגר. לכן מומלץ לצרוך בחורף אשכולית אדומה טרייה ביום או לפחות כוס מיץ טרי.

קטיף אשכוליות אדומות  בפרדס עין-גב,

קטיף אשכוליות אדומות  בפרדס עין-גב,

צילום אריאל צור