"עוד צבא של המדינה רק בלי מדים": הצפון - חבל ארץ נטוש

הצפון הוא חבל ארץ נטוש בעשרת החודשים האחרונים.

על אף העובדה שהצפון הוא חבל ארץ נטוש בעשרת החודשים האחרונים, החקלאים בגבול הצפון עדיין עובדים בשטח, ומנסים להמשיך לתחזק את מטעיהם תחת האש הבלתי פוסקת

בין המטחים הבלתי פוסקים לקטיף הפירות והירקות, חקלאי הצפון מנסים לשמור על שגרת עבודה בתנאים בלתי אפשריים. אלון אברהם, מנהל מאז ה-7 באוקטובר את המטע המשפחתי בכפר יובל לבדו, לסולימני ביאליק-שי, חקלאי בחוות "להתאהב בטבע" שבגליל המערבי נאמר שיוכל לבקש פיצויים מהמדינה רק 'בסיום המלחמה', ויוסי חזיזה, בעל "משק חזיזה - חקלאות עונתית" שבמושב שעל - מסתמך על סיוע מתנדבים ויוזמות אזרחיות. 

הצפון הוא חבל ארץ נטוש בעשרת החודשים האחרונים. על אף העובדה שהצפון הוא חבל ארץ נטוש בעשרת החודשים האחרונים, החקלאים בגבול הצפון עדיין עובדים בשטח, ומנסים להמשיך לתחזק את מטעיהם תחת האש הבלתי פוסקת.

 

שטחים חקלאיים שהיו בעבר ירוקים ושוקקי חיים הפכו לזירות קרב או לבסיסים צבאיים, והחקלאים מוצאים עצמם נלחמים לשמור על עמל כפיהם בתוך מציאות של חוסר ודאות, איומים ביטחוניים מתמידים ומחסור כבד בידיים עובדות.

אלון אברהם, מנהל מטע בכפר יובל שבאצבע הגליל, מספר על המצב הבלתי אפשרי בו הוא מוצא את עצמו: "מאז פרוץ המלחמה, העבודה מתבצעת תחת איום מתמיד של נפילות רסיסים״, הוא משתף. 

לדבריו, קטיף שנפרס בדרך כלל לאורך כל היום, הצטמצם לשעות הבוקר המוקדמות בלבד, כחלק מכוננות ספיגה מתמשכת. אביו של אלון, המנהל הראשי של המשק, נעדר מאז ה-7 באוקטובר בשל שירות מילואים, מה שהפך את ניהול העסק המשפחתי למאתגר עוד יותר: "העתיד שלנו מלא בסימני שאלה, איך אפשר לתכנן את עתיד המטע כשההווה כה לא יציב?", הוא מוסיף בכאב.

גם סולימני ביאליק-שי, חקלאי מחוות "להתאהב בטבע" שבגליל המערבי, מתאר ימים של פחד מתמיד ומחסור קשה בכוח אדם. החווה, שנמצאת סמוך לגבול, עוסקת בעיקר בגידול ליצ'י, ובימים כתיקונם, מתנהל בשטחה עסק משגשג של תיירות חקלאית. "אלו ימים מאוד מורכבים ותקופה קשה מאוד״, הוא משתף.