עוד מנגנון חדש להקלת יבוא פירות וירקות מבקש להפחית את יוקר המחיה?

אוצר: 3% מההוצאה של משק הבית היא על פירות וירקות - ההצעה תוריד את יוקר המחיה ●
המטרה היא לקבל פירות וירקות כל השנה, בעונה ומחוץ לעונה ● סגן שר החקלאות: המדיניות היא לאשר ייבוא, אבל לא כל דבר ולא בכל מחיר ● יו"ר ועדת הכלכלה: לא נוותר על התמיכה הישירה לחקלאים ● חלק מחברי הוועדה הביעו חשש מההשפעה על החקלאות ותהו האם פיצוי לחקלאים יספיק

רכז כלכלה, תעשיה ותיירות באגף התקציבים במשרד האוצר, גל ברנס, שאמר כי ההסדר בסעיף שנועד להקל על ייבוא פירות וירקות, תוך קביעת עקרונות וכללים לתהליך אישור הייבוא ממדינות שונות ומתן רישיונות ליבואנים, עוסק בהורדת יוקר המחיה. בדיון (יום ג', 2.5.23) בוועדת הכלכלה הסביר את הרציונל: "מדובר בשוק של 21 מיליארד שקלים, 3% מהוצאה של משק בית בישראל היא על פירות וירקות. מחירי הפירות עלו ב-21% ומטרת ההסדר היא לשפר רגולציה בתחום היבוא על-מנת לייבא יותר פירות וירקות לארץ, ישנם מוצרים שלא נמצאים היום על המדף, לדוגמה אפרסקים, אז המטרה שיהיו פירות וירקות כל השנה, בעונה ולא בעונה".

יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, דובי אמיתי, אמר כי הוא מסכים להצעה, אבל משרד האוצר שכח את התמיכה הישירה בעוד שהמכסים כבר יורדים. ברנס הוסיף וציין כי נעשה שיח משמעותי מול משרד החקלאות וההצעה מובאת בהסכמה, וכוללת מתווה שנועד למנוע כניסה של מזיקים שיפגעו בפירות, בירקות ובצומח בכלל. היו"ר דוד ביטן התייחס לפיצוי ואמר כי הוועדה לא תוותר על התמיכה הישירה ואם העניין לא יסתדר הוא יביא את ההסכם כהצעת חוק. "הסכום של הפיצוי מופיע בתקציב, ואם יעבדו עליכם בעיניים - אנחנו יודעים מה לעשות", אמר.

"לפי ההצעה יהיה הליך חדש שעיקרו שמשרד החקלאות יבחן פירות וירקות בעולם ומה התנאים לייבוא שלהם, כך שאם מישהו רוצה לייבא ענבים מאפריקה עליו לפנות למשרד החקלאות לעשות הסדר. משרד החקלאות יקבע מה התנאים לייבוא נכון ובטוח, ויבואן שיוכל לעמוד בתנאים הללו יוכל לייבא באופן תדיר את הפירות, עיקרי ההסדר זה שיעשה מיפוי במשרד החקלאות, בתחילה לייבוא פירות וירקות יותר משמעותיים מבחינה משקית. בנוסף, נחריג פירות וירקות מסוכנים במיוחד, כאלה שבייבוא שלהם יש סיכון משמעותי לפגיעה בצומח. פירות וירקות אלו יישארו בהסדר".