סוכמו עקרונות הסכם הסחר עם האמירויות: הבשורה ליצואנים והציפייה לרשתות נוספות

במסגרת הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאמירויות, יבוטלו מכסים על 70% מהמוצרים שייסחרו בין המדינות • יבוא של ברזל ואלומיניום זולים צפוי לתרום להפחתת עלויות הבנייה, בעוד שדבש ופירות הדר לא יכללו בהסכם על מנת להגן על החקלאים הישראלים

ההסכם לסחר חופשי בין מדינת ישראל לאמירויות שעתיד להיחתם בקרוב מביא עימו בשורות לסחר החוץ הישראלי שייהנה ממנו ברמת המאקרו, אבל במקביל גם לכמה ענפים שירוויחו ממנו במיוחד. מפרטי ההסכם עולה, כי 70% מהמוצרים שיכללו בו יזכו לפטור מיידי ממכס, ו-26% נוספים בתהליך הדרגתי שימשך חמש שנים.

במקצת ממוצרי היבוא מהאמירויות עשויה להיות תחרות עם יצרנים ישראלים, ואלה הם חלק מהמוצרים שבהם תהיה הדרגתיות בהסרת המכסים, או מוצרים שעליהם ההסכם לא יחול. הדברים נכונים בעיקר לגבי פירות וירקות - מהלך שנועד לשמור על החקלאים הישראלים. כך למשל, נודע לגלובס כי מוצרים שיוחרגו מההסכם ושעליהם לא יבוטלו המכסים הם פירות הדר ודבש.

אוהד כהן, ראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, אומר לגלובס כי הדחיפה האחרונה להסכם שנולד עם חתימת הסכמי אברהם, ניתנה בפגישת ראש הממשלה נפתלי בנט עם שליט האמירויות מוחמד בין זאייד בחודש שעבר. שבועיים לאחר מכן הגיעה המשלחת האמירתית לישראל, עם הנחיה לחזור עם הסכם סגור ועוד לפני חודש רמדאן. "לכל מו"מ יש דינמיקה, וכאן היה גם רצון של שני הצדדים וגם לחץ פוליטי משמעותי מלמעלה", אומר כהן לגלובס. השלמת ההסכם דורשת עדיין מספר נושאים טכניים וניסוח משפטי.

מה החשיבות הגדולה של ההסכם? "כשרואים שעבור האמירויות זהו הסכם הסחר החופשי השני בלבד אחרי ההסכם עם הודו, זה מעיד על החשיבות הגדולה שהם מייחסים למסחר עם ישראל. היצוא הישראלי הרשמי לאמירויות לא היה נוכח עד סוף 2020, וההסכם הנוכחי יסייע לסגור בבת אחת פער של 50 שנה עבור חברות ישראליות. הוא נותן יתרון ליצוא הישראלי לאמירויות, בכך שהוא מפחית את שיעור המכס שעומד על 5% - שזהו שיעור המכס על רוב המוצרים המיובאים לאמירויות (למעט אלכוהול וטבק שעליהם המכס גבוה יותר). לכאורה זה לא הרבה, אבל בתחרות הבינלאומית זה שיעור משמעותי ובוודאי עבור שחקנים חדשים שנכנסים לשוק".

דובאי