נגמר התמר: מה קרה לענף שהיה גאוות החקלאות הישראלית?

ענף התמרים, אחד המצליחים בחקלאות הישראלית בנשים האחרונות, נמצא על סף משבר: הקורונה עיכבה פתיחה של שווקים חדשים, הטורקים העלו את המכס ולפחות לפי טענת המגדלים, משרד החקלאות לא מסייע מספיק. איך הפך הפרי המתוק למריר כל כך?

דקל שפל צמרת: ימים ספורים לפני יום העצמאות התקיים בבקעת הירדן כנס חירום של מגדלי התמרים במטרה להילחם על העצמאות שלהם לנוכח המשבר שאליו נקלע הענף בתקופה האחרונה. התמר הישראלי נחשב במשך שנים לאחד מכוכבי הייצוא החקלאי הישראלי, עד כדי כך שישראל הפכה ליצואנית תמר מזן מג'הול הגדולה בעולם. אבל בשנתיים האחרונות, טוענים המגדלים, ענף התמר הישראלי נמצא במשבר שסופו לא נראה לעין.

עודף של יבולים

"עד לפני שלוש שנים הענף הזה נחשב לרווחי מאוד, אולי מהרווחיים ביותר בענף הפירות, בזכות זן המג'הול העסיסי שלמדנו איך לגדל אותו, לטפל בו ולשמר אותו לתקופות ממושכות", מספר אמנון גרינברג, יו"ר שולחן התמר במועצת הצמחים. "בעקבות משבר הפלפל שאירע לפני 8-9 שנים, רוב מגדלי הפלפל עברו לגדל תמרים, בעיקר זן מג'הול. מהרגע ששותלים עץ תמר ועד שהוא מניב פירות עוברות בין 5 ל-7 שנים.

כבר אז הבנו שכמות הפרי תלך ותגדל ובעקבות כך צריך למצוא אפיקי שיווק חדשים. עד לפני שלוש שנים פחות או יותר הצלחנו לשווק את כל מה שיצרנו, פתחנו שווקים לא רק בארץ, אלא גם בחו"ל, והמחירים היו סבירים".

תמרים

תמרים