משבר הקורונה הוכיח את נחיצות החקלאים. תזכרו את זה בקלפי

ייתכן שללא הקורונה הנושא היה נותר מתחת לרדאר. אולם המשבר המתמשך, ששינה את עולמנו, הוכיח שוב והזכיר לכולנו את חשיבותם של החקלאים ואת הצורך לשמור עליהם פעילים

בקרוב מאוד נוכל כולנו לממש שוב, בפעם הרביעית תוך זמן קצר יחסית, את זכותנו הדמוקרטית - וניגש להצביע בבחירות הכלליות.

בפעמים הקודמות, כאשר אזרחי ישראל התלבטו למי להעניק את קולם, נלקחו בחשבון סוגיות כמו בטחון, חינוך, בריאות, כלכלה, יחסי חוץ, איכות הסביבה, דת ומדינה ועוד. כל אלה חשובים מאוד כמובן, אך הפעם אנו נמצאים בסיטואציה שונה; משבר הקורונה הפנה זרקור לאיזורים נוספים שבמערכות הבחירות הקודמות נותרו "מאחורי הקלעים". לכן, במכלול השיקולים, אני קורא למצביעים לקחת הפעם בחשבון גם את החקלאים, שכפי שהוכח במשבר הקורונה - משפיעים באופן ישיר על חיי היומיום הבסיסיים ודואגים לביטחון התזונתי של כולנו, האזרחים.

החקלאות בישראל עוברת טלטלה גדולה בשנים האחרונות, וכואב לומר כי מבחינת המדינה - היא כבר מזמן לא נמצאת גבוה בסדרי העדיפויות. קשים הם חיי החקלאים; מעבר לאתגרי היומיום הכרוכים במקצוע בו בחרו, הכוללים התמודדות יומיומית עם פרוטקשן (דמי חסות) וטרור חקלאי, מחלות ומזיקים, ייבוא מאסיבי נטול הצדקה של תוצרת חקלאית, פגעי מזג האוויר, אקלים משתנה ועוד, הם נאנקים בשנים האחרונות תחת מיסים שמתווספים חדשות לבקרים או הנחתות שונות ומשונות מצד הרגולטורים. זה מתבטא כמובן גם במגמת ירידה דרמטית במספר החקלאים בישראל; מנתוני אגף הכלכלה של התאחדות חקלאי ישראל, המתבססים על פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי בשנים האחרונות ירד מספר החקלאים בישראל בכ-30%. בנוסף, מרבית החקלאים הפעילים נמצאים בעשור השישי לחייהם ולמעלה מכך, ודור ההמשך בורח מהענף ומחפש מקצוע משתלם יותר כלכלית וקל יותר מהבחינה הפיזית.

חקלאות

חקלאות