מצילים את הענף: כ-10 אלף עובדים זרים יכנסו לעבוד בחקלאות

משרד החקלאות, בשיתוף רשות האוכלוסין וההגירה והוועדה לעובדים זרים,

יאפשר לחקלאים להעסיק עובדים כחלופה לעובדים הפלסטינים העונתיים. השר אבי דיכטר: "לסיים את עונת הקטיף עם השפעה מינימלית על הייצור"

מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ענף החקלאות נכנס למשבר כוח האדם הגדול ביותר מאז קום המדינה. לכן, אישרה הממשלה בחודש שעבר להכניס כ-10 אלף עובדים זרים לענף החקלאות. היום (שני) קיימו שר החקלאות אבי דיכטר ומועצת הדבש כנס בשם "דבורים והאבקה" על שם הטיס והדבוראי זוריק לב ז"ל בקריה החקלאית בבית דגן.

החלטת הממשלה התקבלה בשל עובדים שגויסו למילואים, עובדים זרים ששבו למדינת מוצאם, וכן עובדים פלסטינים מיהודה ושומרון שלא נכנסים לישראל, בהתאם להחלטות הממשלה וגורמי הביטחון.

באשר למהלך הכנסת העובדים, אמר השר כי "המהלך נותן מענה מידי לצרכי החקלאים שעד ל-7 באוקטובר העסיקו עובדים פלסטינים, ומאז נתקלים במחסור בידיים עובדות". עוד ציין, כי "הודות להחלטת הממשלה, בה אישרנו תוספת של 10 אלפים עובדים נוספים לענף החקלאות, אנו מסוגלים למלא את החוסר, שנוצר עקב אי העסקתם של עובדים פלסטינים בישראל ולסיים את העונה הקרובה עם השפעה מינימלית על ייצור החקלאות ועונת הקטיף הנוכחית".

עד כה שבו לישראל למעלה ממחצית מהעובדים הזרים שעזבו אותה עם פרוץ המלחמה (6,128 מתוך 9,948), אך עדיין 20-10 אלפים עובדים פלסטינים שעבדו בחקלאות, לא מורשים להיכנס לישראל. מחסור זה מורגש בעיקר בתקופת הקטיף והגיזום, כאשר נדרש כוח אדם רב יותר לתקופה קצרה, בעיקר בענפי המטעים, ההדרים ותות השדה. 

דיכטר התריע, כי כשליש מהמזון הגולמי בעולם הינו תוצר של האבקה ולכן, יש לשמור על תחום האבקה יציב ואיתן. הכנס התמקד בהשלכות המלחמה, בה מתמודדים דבוראי העוטף וקו העימות, עם מציאות מורכבת, ואינם מורשים להגיע לחלק מהכוורות בשטחים שהוכרזו שטח צבאי סגור, ובנוסף מתמודדים עם המחסור בידיים עובדות לחקלאות