מצוקת החקלאים מהעוטף

"במקום לקטוף תחת אש, יכולנו להישאר במלון ולקבל פיצוי מלא"

חמישה חודשים מפרוץ המלחמה וטרם הוסדר הפיצוי לחקלאים ממשקים במרחק של עד 20 ק"מ מהגבול. לטענת החקלאים, העיכוב נובע בין היתר מסחבת של מס רכוש, עד שלאחרונה העלה תנאים נוספים הפוגעים בהיקף הפיצוי שיקבל כל חקלאי. חקלאים: "דווקא מי שקטפו תוצרת נפגעו"

למרות שחלפו חמישה חודשים מאז פרוץ המלחמה, הפיצוי לחקלאים מהמשקים שבמרחק של עד 20 ק"מ מהגבול, עדיין לא הוסדר. לטענת חקלאים המעורים במשא ומתן בין מס רכוש למשרד החקלאות, העיכוב נובע בין היתר מכך שלאחר שהוסכם מתווה שלפיו יפוצו החקלאים בהתאם לנזק שנגרם להם, נקט מס רכוש בסחבת ממושכת, עד שלאחרונה העלה תנאים נוספים הפוגעים בהיקף הפיצוי שיקבל כל חקלאי.

על פי תקנות מס רכוש יכולים מגדלי הירקות בישובים הסמוכים לגבול להגיש תביעת פיצויים באמצעות דו"ח שמאי המציג את הנזק הכלכלי שנגרם להם ולקבל פיצוי בהתאם, ללא תקרה או תלות בהכנסות בשנה שקדמה למלחמה ("מסלול אדום"). מכיוון שבמלחמה הנוכחית מדובר במספר גדול מאוד של חקלאים שנפגעו, והטיפול של מס רכוש בהיקף התביעות יארך זמן רב, הוחלט כי כל חקלאי שזכאי למסלול אדום, יוכל להיות מיוצג על ידי נציג החקלאים, שיחד עם נציג משרד החקלאות ונציג מס רכוש, ירכיבו את מתווה פיצויים ("מסלול ורוד"). זאת, כשלכל חקלאי שלא מעוניין בכך שמורה הזכות לנהל תביעה עצמאית במסלול האדום.

החקלאים טוענים כי אחרי שהוסכם על המסלול הוורוד, העלה מס רכוש טענה ולפיה חלק מהחקלאים קטפו חלק מהתוצרת ושיווקו אותה ולכן יש לקזז את ההכנסות של החקלאים ממכירות אלו. החקלאים מנגד טענו כי סיכנו עצמם והגיעו לקטוף תחת אש, כדי למנוע מחסור בירקות, ולכן אין מקום לקזז להם את המכירות שהושגו מהקטיף.

"יכולנו במקום לצאת לקטוף תחת אש, להישאר במלון באילת ולקבל פיצוי מלא, ולכן אין סיבה לפגוע בפיצוי שמגיע לנו", אמר אחד החקלאים ל"כלכליסט". לדבריו, מס רכוש לא השתכנע והוחלט לקזז את ההכנסות מהפיצוי. כך לדוגמה, במקרה שבו הגיע לחקלאי פיצוי בגובה 2 מיליון שקל והוא קטף תוצרת ומכר אותה במיליון וחצי שקל, הפיצוי יתכווץ לחצי מיליון שקל בלבד. הצדדים נפגשו עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שקבע כי לטובת שמירה על ביטחון המזון, יש להגיע לפשרה שלפיה אם חקלאי קטף 20% מהתוצרת ו־80% מהתוצרת נשארה בשטח, מס רכוש יקזז להם במקום 20% מהפיצוי רק 10% ובכך יעניק להם תגמול על הסיכון שלקחו.