מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים: חרף המלחמה- צפוי יבול שיא של כ-250 אלף טון פרי אבוקדו

ב'כנס מגדלי אבוקדו' של מו"פ צפון, שה"מ ומועצת הצמחים

הצלחה ל'כנס מגדלי אבוקדו', שהתקיים בעמק הירדן בהשתתפות מעל 200 חקלאים, ראשי ארגונים חקלאיים, מנהלי מפעלים וחברות, חוקרים ומדריכים בתחום האבוקדו, ביוזמת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, בשיתוף מועצת הצמחים וקק"ל.

משה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים אמר בפתח הכנס כי: "חרף הקשיים שהערימה המלחמה על החקלאות הישראלית, לרבות מחסור בכוח אדם בכל הארץ וגישה מוגבלת למטעים צמודי גדר בצפון ובדרום, נקטף רוב הפרי במרבית ענפי הפירות בארץ, בזכות התושייה ואומץ ליבם של המגדלים, וההתגייסות של אלפי מתנדבים שהבינו את גודל השעה וחשיבותה של החקלאות, ולכן אין חשש מפני מחסור בפירות בשווקים".
בהתייחסו לענף האבוקדו, ציין ברוקנטל כי הענף בישראל נמצא בצמיחה אדירה: "יבול האבוקדו צפוי לעמוד העונה בשיא של כ-250 אלף טון, לעומת כ-150 אלף טון אשתקד. השיא הקודם, עמד לפני שנתיים על כ-210 אלף טון אבוקדו. שולחן מגדלי האבוקדו במועצת הצמחים פועל במגוון דרכים לחיזוק ופיתוח הענף, בהן קידום מחקרים חקלאיים יישומיים בהשקעה של כ-5 מיליון שקלים לשנה, פתיחת שווקים חדשים ברחבי העולם לרבות המזרח הרחוק, פעילות נרחבת שמטרתה הגדלת הצריכה לנפש בקרב הצרכן הישראלי מכ-8-9 ק"ג ל-12 ק"ג פרי בשנה ועוד".

אודי גפני המנהל המדעי של שולחן מגדלי האבוקדו במועצת הצמחים, ציין כי בעשרים השנים האחרונות היקף שטחי גידול האבוקדו בישראל גדל פי 3.5, מכ-40 אלף דונם מטעי אבוקדו בשנת 2004 לכ-143 אלף דונם כיום, מגמה הצפויה להימשך גם בשנים הקרובות עם קצב נטיעה שנתי של 5-6 אלף דונם. באשר להתפלגות זני האבוקדו בישראל הוסיף גפני כי הזנים השחורים ('האס' ודומיו) שהפופולריות שלהם בקרב המגדלים הולכת וגדלה בשל ביקושם הגבוה בשווקים העולמיים, מהווים כבר כ-62% מהגידול בישראל, בעוד הזנים הירוקים (בראשם ה'אטינגר' וה'פינקרטון) מהווים כ-38%. עוד אמר גפני כי מתוך יבול של 250 אלף טון, מעל 140 אלף טון מיועד לייצוא, קרוב ל-60%.

חיה רק יהלום מנהלת מו"פ צפון: "מלחמת 'חרבות ברזל' חידדה את חיוניות ענף החקלאות למשק הישראלי, כמו גם את חשיבות המשך ההשקעה במחקרים יישומיים המשפרים את איכות התוצרת, מגדילים יבולים, חוסכים במים וכוח אדם ומחזקים את המגדלים הישראליים, השומרים על גבולות המולדת בצפון ובדרום וממשיכים לעבד את אדמותיהם במסירות, לעיתים תוך סיכון חייהם, לשמירה על רציפות אספקת המזון הטרי והאיכותי לאזרחי המדינה" אמרה רק-יהלום והוסיפה "חוקרי מו"פ צפון, שהסתגלו במהרה לשגרת המלחמה, ממשיכים לעמול בקידום מחקריהם לחיזוק עשרות ענפי חקלאות שונים, לרבות אבוקדו, במימון מועצת הצמחים, משרד החקלאות, קק"ל ושותפים נוספים".

בכנס הציג בועז סופר, מרכז נושא פיצויי נזקי המלחמה מטעם מועצת הצמחים, סקירה מקיפה על המסלולים השונים העומדים בפני המגדלים לתביעת פיצויים עקב המלחמה. כמו כן, הוצגו מחקריהם של פרופ' מרטין גולדווי ממכון המחקר מיגל לשיפור חנטה אבוקדו על ידי שימוש במעכב אתילן בעת פריחת העץ, ד"ר ליאור רובינוביץ ממו"פ צפון-מיגל בנושא פיתוח אמצעי הגנה למטעי אבוקדו בפני נזקי צינה וקרה והרצאה נוספת בנושא ריבוי כנות וגטטיביות באבוקדו בעזרת תרבית רקמה ייחודית בעולם, כרמית סופר ארד משה"מ בנושא הגנת הצומח, פרופ' דני שטיינברג ממכון וולקני על ריסוסי פריחה להקטנת הנזק של פטריית הבוטריוספריה, ד"ר נועם אלקן ממכון וולקני על האפרה בפרי האבוקדו, וד"ר יואב מוטרו מהשירותים להגנת הצומח על דרכי התמודדות עם נזקי בעלי חיים במטע.

'כנס מגדלי אבוקדו הינו חלק מסדרת כנסי החורף המקצועיים בחקלאות, ביזמת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, בשיתוף מועצת הצמחים וקק"ל, הנערכים השנה בבית גבריאל שבעמק הירדן, עקב מצב הלחימה בצפון. סדרת הכנסים, בארגון שלומי כפיר מנהל פרויקטים במו"פ צפון.
 

מיון אבוקדו

מיון אבוקדו
צילום אבוקדו גל.jpg