מי מפחד מסימון מוצרים כחול-לבן?

בתקופת החגים חלק מרשתות השיווק והיבואנים פועלים תוך בלבול של הצרכן לגבי מקור התוצרת החקלאית שהם מציעים לו, כי גם להם ברור שרוב הציבור יעדיף לרכוש תוצרת הארץ

  

אחד הטיעונים החביבים על תומכי השוק החופשי והגלובליזציה הוא "החופש לבחור". "אתה אל תחליט בשביל הצרכן", הם נוהגים להרצות בפניי. "הצג בפניו את המוצר הישראלי מול המיובא, הוא כבר יידע לבד מה טוב בשבילו, והמוצר הטוב והאיכותי יותר ינצח". האמת? תיאוריה משכנעת. יש סיכוי שאפילו הייתי משתכנע בעצמי אלמלא ראיתי מקרוב את מאמצי חלק מיבואני המזון לעטות על עצמם מצג של ישראליות, כשמטרתם לעיתים היא הפוכה בתכלית: יצירת בלבול שינטול מהצרכן התמים את החופש לבחור. כנראה שגם הם מבינים שבתחרות ישירה מול מוצרים תוצרת הארץ - סופם להפסיד.

קחו כדוגמה אחת בלבד את הגבינה הצהובה המשווקת לנו תחת השם הכה ישראלי "עלמה". מי שיקרא את האותיות הקטנות על גב המוצר (פעולה שרבים לא עושים), יופתע ודאי לגלות כי הגבינה הנ"ל היא בכלל מתוצרת פולין.
אותם הדברים בדיוק אמורים לגבי התפוחים האדמדמים המשווקים לנו ברשתות תחת שם הזן "יונתן" המזוהה עם ישראל. זאת כאשר בפועל מדובר לא פעם בזן ה"אמפייר", הדומה ליונתן, אך מקורו בארצות הברית.

פירות וירקות

פירות וירקות
Image by Michelle Maria from Pixabay