מי לא רוצה גינה ליד הבית? 

לקראת ט"ו בשבט: משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יקימו כ-35 גינות קהילתיות בהיקף של 7 מיליון ש״ח בדגש על הפריפריה ורשויות מוחלשות

שר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר: "השילוב בין החקלאות לעיר עובר בין השאר בגינות קהילתיות. הגינות מחזקות את הקשר הקהילתי בתוך היישובים והמועצות, נותנות פתרון לבילוי משפחתי משמעותי ובעל ערך בשעות הפנאי ומאפשרות גידול של תוצרת טרייה לצריכה עצמית. נצלו את ט"ו בשבט לחבר את בני ובנות ביתכם לחקלאות עירונית”

אי שם בלב העיר הסואנת, בין הרחובות העמוסים בבני אדם ובחנויות, ניצבת לה ריאה ירוקה קטנה, בה מגדלים עשבי תבלין, ירקות, עצי פרי וכל טוב. בריאה הירוקה הזו החקלאים הם התושבים, אשר מוצאים בה מקום מפלט. ומעבר לכך, הריאה הזו מהווה מקום מרכזי למפגש בין חברי הקהילה, צעירים ומבוגרים כאחד.

השילוב בין חקלאות לבין היישוב העירוני הפך מזמן לחלק אינטגרלי מרצון התושבים, במטרה לחברם אל החקלאות והטבע, גם אם מדובר בשטח עירוני קטן. למעלה מ-90% מהאוכלוסייה בישראל חיה ביישובים עירוניים, כך שקיים נתק כמעט מוחלט ביניהם לבין עבודת האדמה. לשם כך  ולנוכח הסגרים במהלך משבר נגיף קורונה, שגרמו לכולנו להבין עד כמה חשובה גינה ליד הבית ושילוב מרחב חקלאי בישוב העירוני, משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יקימו כ-35 גינות קהילתיות בהיקף של 7 מיליון ₪, כאשר הדגש יהיה על הקמת גינה קהילתית בפריפריה הגיאוגרפית או החברתית ובקרב רשויות בעלות דירוג סוציו אקונומי נמוך. 

גינה קהילתית היא גינה ציבורית המתוחזקת על ידי הקהילה המקומית. לרוב, גינות אלה מהוות מקור למזון עצמי, טרי ואורגני, המביא לחיזוק הביטחון התזונתי של הקהילה ומהווה מקום מפגש קהילתי וחברתי ומחזק את קשרי הקהילה. בנוסף, העבודה והמפגש בגינה הקהילתית מביאים לחיבור בין-דורי, ומחזקים את תחושת השייכות בקרב חברי הקהילה. 

במסגרת התמיכה, שהקצו משרד החקלאות והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, רשויות מקומיות ומועצות אזוריות בדגש על רשויות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בעלי דירוג סוציו אקונומי נמוך, להקים ולתפעל לאורך זמן גינות קהילתיות. כל זאת במטרה להגביר את החשיפה לענף החקלאות, לחשוף את התושבים לצמחים ולבעלי החיים, לעודד את הדור הצעיר לעסוק בתחום ולחנך אותו לעבודת האדמה. בנוסף, באמצעות הגינות הקהילתיות, יוכלו המשרדים להמשיך ולקדם את ערכי איכות הסביבה ולהביא לשיפור האקולוגיה העירונית. 

היקף התמיכה של המשרדים עומד על 7 מיליון ₪, העדיפות תינתן לעיריות ולמועצות מקומיות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, ולאחריהן התמיכה תינתן לרשויות ומועצות איזוריות בפריפריה הגיאוגרפית או החברתית מהמרחב הכפרי והתקציב הנותר יועבר גם לרשויות  חזקות במרכז הארץ. כאשר חלוקת התקציב מדורגת בהתאם לדירוג הסוציו אקונומי של הרשות המקומית. הסכום המקסימאלי שרשות תוכל לקבל הוא למעלה מ-200,000 ₪ והמינימום עבור הקמת גינה עומד על כ-115,000 ₪. לדוגמה: רשויות מקומיות שהדירוג הסוציו אקונומי שלהן עומד על 1, 2 יקבלו מימון של עד 90% מהעלות, כ-207,000 ₪. לעומת זאת, רשויות שהדירוג הסוציו אקונומי שלהן עומד על 9, 10 יוכלו לקבל מימון של עד 50% מהעלות, כ-115,000 ₪.

גינה קהילתית

גינה קהילתית