מחסור עולמי בבננות – אולי זו ההזדמנות?

אספקת בננות לארה"ב ממדינות שתמיד סיפקו ממשיכה להיות מצומצמת

אנדי תומס-סטיבלט מחברת "קודויאק" מעריך ש15-20%

מהאספקה השבועית בארה"ב, שובשה עקב ירידה בגידולים בהונדורס וגואטמלה בעקבות סערות ההוריקן "אטה" ו"לוטה" שפגעו באזור הזה בנובמבר האחרון.

חברות האספקה הגדולות מצאו אזורים אחרים שמהם אפשר להשיג פירות אבל העלויות שלהן עלו ובעקבות זה גם נראו שינויים משמעותיים במחירים במשך השנה, כך לדברי

אספקת בננות לארה"ב ממדינות שתמיד סיפקו ממשיכה להיות מצומצמת

אנדי תומס-סטיבלט מחברת "קודויאק" מעריך ש15-20% מהאספקה השבועית בארה"ב, שובשה עקב ירידה בגידולים בהונדורס וגואטמלה בעקבות סערות ההוריקן "אטה" ו"לוטה" שפגעו באזור הזה בנובמבר האחרון.

חברות האספקה הגדולות מצאו אזורים אחרים שמהם אפשר להשיג פירות אבל העלויות שלהן עלו ובעקבות זה גם נראו שינויים משמעותיים במחירים במשך השנה, כך לדברי תומס סטיבלט שהוסיף ואמר שהאספקה עכשיו באה גם מקוסטה ריקה, אקוודור, קולומביה ומקסיקו.

כולם מנסים להשיג בננות ממקסיקו מפני שהזמן מהשדה לשוק קצר, והעלויות הלוגיסטיות נמוכות גם הן, כולם מנסים לסגור עסקות לטוח ארוך לפרי אורגני וגם לפרי רגיל.

לגבי הונדורס וגואטמלה, למרות שהם ממשיכים לספק פירות במשורה, תומס סטיבלט מעריך שההתאוששות במדינות האלה תיקח שנתיים ויותר. "אני לא בטוח שיש להם את האמצעים הפיננסיים לשתול מחדש את המטעים שלהם מפני שהעלויות הם גבוהות מאוד, זה מגיע לרמה של מאות מיליוני דולרים שנדרש להשקיע לשתילה מחדש באזורים האלה", "אני לא רואה את זה קורה בקרוב" אמר.

המחירים ימשיכו להוות בעיה למגזר, אחת הבעיות הגדולות היא אובססיה במסחר קמעונאי, הבננה ממשיכה להיות פרי שנמכר בהפסדים בכדי לתמוך במסחר קמעונאי ולבסוף האנשים האלה יבינו שאינם יכולים עוד לנצל את המגדלים והספקים בצורה שעשו עד כה זה עשוי להיות נושא רגיש אומר תומס סטיבלט.

באותו זמן, בזמן שהמסחר בבננות בארה"ב וקנדה ממשיך להיות גבוה פר-תושב, מקסיקו עשויה להציג הזדמנויות נוספות מפני שהצריכה של בננות לתושב במקסיקו נמוכה מאוד, ייתכן שהשוק יראה נטייה לעליה בצריכה למרות שאני חושב שזה יקרה בטוח הארוך, ולמרות זאת, מפני ששלטונות הבריאות במקסיקו רואים עליה בהשמנה של ילדים, השלטונות שם ממשיכים ליצור פרסומים שמעודדים עליה בצריכת פירות וירקות ולכן השינוי עלול להיות מהיר יותר.

לגבי רמות הצריכה, כרגע זה יציב, בעקבות הקורונה, הייתה תקופה שבה הצריכה המוסדית ירדה אבל הצריכה הפרטים עלתה וכיסתה על זה, זה מתאזן והצריכה בקיץ ובסתיו הייתה כ 90 אחוז מהצריכה הרגילה אבל גם זה התאזן בתקופה האחרונה וחזר לצריכה הרגילה.

מצד שני, מחירי הבננות עלו בצורה חדה, אנחנו רואים נקודות שבהם המחירים עלו ב 50-55% מרמת המחירים של השנה שעברה, אומר תומס סטיבלט, "אני חושב שנראה את המחירים ישארו גבוהים בעתיד הנראה לעיין, ונראה איזה אזור ירים את הכפפה ויגדיל את הייצור, אם המחירים יישארו גבוהים ישתלם למגדלים להגדיל את התפוקה ולהשקיע יותר בנטיעות, מה שלא היה המצב עד כה, אני חושב שהמחירים יישארו גבוהים והרבה אנשים בצד הרכש של הפרי עדיין לא עיכלו את זה" אמר.

 

המאמר מתורגם מ Fresh Plaza

בננות

בננות
צילום: Fresh Plaza