מחירי הפירות מזנקים: בדרך מהמטע למדף, כולם לוקחים ביס

מחירי הפירות והירקות טיפסו ב–17% ב–2012–2020, ועלולים לעלות עוד יותר בחודשים הקרובים ■ החקלאים, הסיטונאים והרשתות מחליפים האשמות, וכולם יחד יוצאים נגד המדינה ■ רמי לוי: "אם יש מחסור צריך לייבא — ושהמדינה תממן את החקלאים. כיום הצרכנים מממנים הכל"

המחירים של פירות הקיץ גבוהים במיוחד השנה — וחלקם נמכרים בעשרות שקלים לק"ג. גם מחירי הירקות מזנקים לעתים קרובות, והוויכוח ניצת שוב: מי האשם במחירי התוצאת החקלאית?

הצדדים המעורבים בתהליך — מהגידול ועד לצלחת של הצרכנים — מטיחים זה בזה האשמות. מבקר המדינה אף נדרש לסוגיה בדו"ח שפירסם באחרונה על יוקר המזון בישראל, שבו הוקדשו פרקים ארוכים לפירות ולירקות. ובינתיים, יש מי שמזהיר כי המחירים יעלו אף יותר בתוך חודשים ספורים, בגלל שנת השמיטה שתתחיל בספטמבר — גם אם בשנות שמיטה בעבר לא נרשמו תמיד התייקרויות. סיטונאית הירקות והפירות הגדולה בישראל, ביכורי שדה דרום, כתבה בדו"חות ל–2020 כי "בשנת שמיטה מחירי התוצרת החקלאית הטרייה גבוהים משנה רגילה, בעיקר עקב הוצאות בגין בדיקת קרקעות נוכריות ואישורן, הוצאות השגחה והוצאות יבוא".

לפי ההלכה, בשנת שמיטה אין לעבד את הקרקע או לקטוף את פירות האדמה למטרה מסחרית. אף שרוב הישראלים אינם מקפידים על ההלכה, בענף יש הטוענים כי המחירים יעלו, בעיקר ביישובים חרדיים, ותתכן אף זליגה לאוכלוסייה הכללית בחלק מהירקות.