מחירי המזון ירדו - אבל הפירות והירקות התייקרו

 

על פי אגף הכלכלה, מחירי הירקות והפירות מושפעים מירידה בהיצע בשל תנאי מזג האוויר, גידול בביקוש מצד משקי הבית, בעיקר בתקופת הקורונה, מחסור בכוח אדם מתאים.

איגוד לשכות המסחר: עלייה במחירי הפירות והירקות בשנה החולפת

מחירי המזון בישראל הורדו משמעותית בהשוואה לעולם המערבי בעשור האחרון, כך עולה מדו"ח של איגוד תעשיות המזון הישראלי בהתאחדות התעשיינים.

הדו"ח מבוסס על עיבוד של נתוני הלמ"ס ומדינות ה־OECD שפורסמו בעשור האחרון. מהנתונים עולה כי מאז מחאת הקוטג' והמחאה החברתית ב־2011, מוצרי המזון במדינות ה־OECD ובאיחוד האירופי התייקרו בשיעור של 13% יותר מבישראל. תעשיית המזון הישראלית הפחיתה ב־2% את מחירי המזון, בעוד מחיר המזון לצרכן עלה ב־2% בעשור האחרון.

בעקבות שמירת המגמה של תעשיית המזון בעשור האחרון והורדת המחירים, גם משקל ההוצאה על תחום המזון מסך ההוצאה החודשית ירד במהלך העשור האחרון ב־10%. המשמעות: סיוע בעיקר לשכבות החלשות, שבאופן טבעי מרכיב ההוצאה על מזון ביחס להכנסה גבוה אצלן יותר בהשוואה לעשירונים העליונים בחברה.

לדברי מחברי המחקר, בתקופת הקורונה המשיכה תעשיית המזון הישראלית במגמה, ולמרות העלייה המשמעותית בעלויות הייצור, הגבלות ההעסקה ועוד, שמרה על קיפאון במחירי המזון, בעוד במרבית מדינות העולם חלה התייקרות ממוצעת של 3.4%.

ההוזלה המשמעותית נעוצה בין היתר בפתיחות ההולכת וגדלה של המשק למוצרי מזון מחו"ל: בעשור האחרון קצב גידול יבוא מוצרי המזון זינק פי שלושה למול מוצרי המזון מתוצרת מקומית, דבר שבאופן טבעי החליש מאוד את כוחן של ספקיות המזון הגדולות והוביל לירידה משמעותית בנתח שלהן מתוך כלל שוק המזון. היבואנים נכנסו לוואקום הזה, מהלך שהגביר את התחרות במשק ובאופן טבעי הוריד מחירים.

סל צריכה

סל צריכה