מחירי הירקות והפירות ברשתות השיווק מזנקים: ומה אצל החקלאים?
מחירי הפירות והירקות ממשיכים לעלות לצרכן, אבל מה עם הרווח של החקלאים שאחראים על הייצור?
יוקר המחיה בישראל ממשיך להחמיר מאז פרוץ המלחמה. כיום ישראל נחשבת לאחת המדינות היקרות ביותר בעולם, במיוחד ביחס להכנסה הפנויה של תושביה. על פי דו"ח של ארגון ה-OECD משנת 2022, מחירי המחיה בישראל גבוהים ב-38% מהממוצע במדינות ה-OECD, מה שממקם אותה במקום הראשון ברשימה זו. לאחר מכן, מדורגות שווייץ, איסלנד וארצות הברית.
אחד הדברים שמייתקרים בקצב מהיר הם פירות וירקות. אך ע"פ רשות החקלאות, למרות שהמחיר בו הסחורה שלהם נמכרת ברשתות השיווק ממשיך לעלות, הם ממשיכים לקבל לאורך השנים את אותם סכומים עבור הסחורה.
מספר הפגנות בנושא נערכו בארגונה של הרשות בשנים האחרונות. לפי דו"ח של הוועדה לבחינת פערי התיווך, שווי ההשקעה של החקלאים בפירות ובירקות הוא בגובה 64% מהמחיר לצרכן של פירות וירקות, בעוד שהשקעת רשתות השיווק היא כ-36%.
משרד החקלאות מסרו לאתר מאקו בעקבות דיווחים בתקשורת שעלו בנושא: "שוק הירקות והפירות הוא שוק חופשי המושפע בין היתר מתנאי השוק, תנאי מזג האוויר וכמובן המלחמה והשלכותיה. הפיקוח על המקטע הקמעונאי ופערי התיווך הוא באחריות משרד הכלכלה. משרד החקלאות עושה הכול כדי להקל על החקלאים".
