מאחורי הגב מבשלים לנו רפורמה

"היישובים נטושים אבל הרפתנים חזרו לעבוד, ומאחורי הגב מבשלים לנו רפורמה": החקלאים עלו מקו האש לכנסת

בכנס שהובילה השדולה למען החקלאות בכנסת, הזהירו נציגי החקלאים מפני הסכנות לענף | מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ: "הגענו לשיא בייצור ביצים בישראל כי הלולנים המפונים יצאו מבית המלון וסיכנו את חייהם"

״המציאות שאנו חיים בה מורכבת מאוד והפחד מוחשי ביותר. במשק החקלאי שלי במושב גורן אנחנו חולבים כל יום את העיזים תחת אש ושופכים חמישים אלף ליטר חלב עיזים. החלב נשפך ואנחנו בוכים. המצב מסוכן וזה שובר את הרוח של החקלאים שקמים כל בוקר ומסכנים את חייהם. בסוף זה כלכלה, בפרמטרים נוספים סוגרים קווי ייצור". את הדברים אמרה אילנית דדוש קלפון ממושב גורן, מנכ"לית "עזיזה" – ארגון מגדלי העיזים, בכנס שהתקיים אתמול (שלישי) בכנסת בהובלת ח״כ אלון שוסטר וחברי השדולה למען החקלאות.

"במשך שנים רבות אמרנו והתרענו על המצב והכתובת הייתה על הקיר: אם אין חקלאות אין ביטחון. אחרי 7 באוקטובר הבנו את זה", הוסיפה דדוש. בכנס, שנערך תחת הכותרת "חקלאות בצל המלחמה – סיפורם של חקלאי קווי העימות במלחמת חרבות ברזל", השתתפו סגן שר החקלאות משה אבוטבול, מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא, נציגי ארגונים חקלאיים, תנועות מיישבות, וחקלאים וחקלאיות מגבול הצפון ומהנגב המערבי.

מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ ממושב ספסופה שבגליל, הדגיש את מסירותם של החקלאים לביטחון המזון של ישראל: "מושבי הצפון מייצרים 70 אחוז מהביצים במדינה. בחודשים נובמבר ודצמבר 2023, תוך כדי המלחמה, הגענו לשיא בייצור ביצים בישראל. זה לא קרה סתם, זה קרה כי גם היום בבוקר, כשאנחנו כאן בירושלים, הלולנים מדוב״ב, אביבים, מרגליות וגורן יצאו מבית המלון וסיכנו את חייהם כדי לעבוד ולספק לאזרחים ביצים. מתוך 3,000 משפחות שעוסקות בענף ההטלה, אלף מפונים ולא נמצאים בביתם. יש לשמור על ענף ההטלה ולא לאיים על קיומו, כפי שמשרד האוצר עדיין מאיים״.

"אנחנו עדיין במלחמה, תנו לנו את הזמן להשתקם"

עיתוי הכנס אינו מקרי. הקהילות החקלאיות שחיות על גבולות המדינה מתמודדות עם מציאות בלתי אפשרית מאז 7 באוקטובר. קיבוצים ומושבים רבים עדיין מפונים, חלקם שרויים באי-וודאות לגבי המשך הפינוי, שלא לדבר על "היום שאחרי", ובכל זאת ממשיכים לעבוד בענפי החקלאות ולספק מזון לשוק המקומי ולייצוא. מחויבותם של נבחרי הציבור לחקלאים עומדת למבחן נוסף בימים אלה: תוכנית השיקום לצפון מתעכבת, ענפי חקלאות שלמים נמצאים תחת איום, ורפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" מקודמת ללא תיאום עם משרד החקלאות ודרישות הגנת הצומח.