מאחורי האבוקדו מסתתרת כוונה לפתוח את שוק הפירות והירקות ליבוא

פתיחת יבוא של פירות וירקות לישראל עמדה על הפרק כמה פעמים בשנים האחרונות

כעת מתברר שמשרדי האוצר והחקלאות במגעים להכנסתה לחוק ההסדרים. על הפרק גם פתיחה חלקית של שוק העופות, אבל משק החלב יישאר ללא שינוי

פתיחת ענף החקלאות הישראלי לתחרות נכללת בתוכנית הכלכלית של הממשלה לשנים 2021-2022 וזאת למרות שמהלך קריטי זה אינו מופיע בטיוטה האחרונה של חוק ההסדרים שנחשפה בתחילת השבוע

ל"כלכליסט" נודע כי משרדי האוצר והחקלאות נמצאים במגעים מתקדמים לקראת רפורמה מקיפה בחקלאות, שתכלול מעבר לתמיכה ישירה בענף הצומח, ולשינוי "קל" במשק הביצים. עם זאת הוחלט כי בינתיים לא יהיה שינוי במבנה משק החלב, שגם הוא נמצא תחת פיקוח חריג בכל קנה מידה (מחיר מטרה, סובסידיות, מכסים, פיקוח מחירים).

הרפורמה בענף הצומח כבר הופיעה בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2020, שם הוצע לעבור לסובסידיה ישירה לענף הצומח תוך הסרת כלל החסמים לרבות צעדי סובסידיה "עקיפה" כגון פיקוח ומכסי מגן על תוצרת מיובאת. המטרה היא להסיר את כלל המנגנונים שפוגעים בתחרות ומעוותים את השוק.

כמו כן האוצר מתכנן להקצות כספים למימון פיתוח תשתיות (כגון תשתיות מים) בענפים שיתחילו להיות תחרותיים. כלומר, נוסף לסובסידיה ישירה, הממשלה תשקיע בתשתיות של אותו ענף, דבר שיסייע לו להתחרות מול שווקים הבינלאומיים. "לא נזרוק את החקלאים לכלבים. נשקיע בחקלאות, אבל חייבים לפתוח אותה לתחרות. הממשלה הקודמת לא עשתה שום דבר בנושא", אמר בכיר באוצר.

שר החקלאות עודד פורר

שר החקלאות עודד פורר
צילום יצחק הררי דוברות הכנסת