לשם הגנה על החקלאות המקומית

ועדת הכספים אישרה את הקפאת מתווה הפחתות המכס וביטול מכסים על מוצרי חקלאות

הפחתות המכס שהיו בתוקף בשנת 2023 יימשכו כמצב קבע, ולא ייכנסו לתוקף הפחתות המכס הגבוהות יותר אשר היו אמורות להיכנס לתוקף בשנים 2024 ואילך. לצד כך, קרא סמנכ"ל משרד החקלאות להוציא את רשימת מוצרי החקלאות המעובדים מהרפורמה וציין כי הם נכנסו אליה בטעות. חברי הוועדה הביעו תמיכה בצעד. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "החקלאות הישראלית יותר חשובה מאשר לייבא תוצרת חקלאית מטורקיה."
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה יום (ג') את תיקון צו תעריף המכנס והפטורים וממס קנייה על טובין (תיקון מס' 20 והוראת שעה מס' 14). במקור קבע הצו מתווה להפחתה הדרגתית וביטול של מכסים על מוצרי חקלאות שונים. לפי המתווה המקורי, בין השנים 2023 ל-2027 המכס אמור היה לרדת באופן מדורג, בין היתר, על פירות וירקות טריים מסוימים, קפואים, מיובשים ומשומרים, שומנים, ריבות ומיצים. כאשר משנת המס 2027 ואילך היו אמורים לחול שיעורי המכס המופחתים כהוראת קבע.
במסגרת התקנות צוין כי לשם ההגנה על החקלאות המקומית, שר החקלאות ופיתוח הכפר ביקש להקפיא את מתווה ההפחתות. כך קובעות התקנות כי הפחתות המכס שהיו בתוקף בשנת 2023 יימשכו כמצב קבע. קרי, לא ייכנסו לתוקף הפחתות המכס הגבוהות יותר אשר היו אמורות להיכנס לתוקף בשנים 2024 ואילך, והמכס יישאר כמו שהוא, בהתאם למצב החוקי היום.
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "אני שמח ואפילו נרגש ששר האוצר החליט להקפיא את הרפורמה ואת הורדת המכסים. בכל השנים שלי בחקלאות וניסיוני הרב, כמה שניסיתי לשכנע לצערי לא הצלחתי ועל זה צריך לברך. שתי הפעימות בהחלטת הממשלה הקודמת אכן התבצעו וההבטחה שהייתה בין משרד החקלאות לבין משרד האוצר זה על תמיכה ישירה בחקלאים שמוערך כרגע בכ-270 מיליון שקל. הסכום הזה התאדה. כולנו רואים מה החקלאות עברה מה07/10." 
אורי דורמן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "בשורה חשובה, דווקא בימים אלה. העצירה של הורדת המכס אחרי שגרמו לנזק גדול מאד להרבה ענפי צומח"
יעקב פולג סמנכ"ל סחר חוץ במשרד החקלאות: "יש לי הערה לגביי מוצרי חקלאות מעובדים שבטעות לא נעצרו הפעימות ולא נכללים בצו הזה. יש לנו רשימה של מוצרים שלא נכנסו בטעות לצו כמו שהמכס והאוצר אמרו בעצמם. פורסם באוגוסט 2023 צו לציבור שבו הם מודים בטעות שיש לתקן אותה. ההסכמות היו לפני תחילת הרפורמה שהמוצרים הללו לא נכללו בה ומי שנכנסו בטעות יש להוציא אותם, אין צורך להגיע לשום סיכום."
נציג אגף תקציבים, גל ברנס: "אני לא מקבל טעות שהיא לא ביחס למשהו. אין כרגע הסכמות עם החקלאים ומשרד החקלאות וברגע שנגיע להסכמות נשמח לדון עליהם."
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני:  "התנגדתי כל הזמן לנושא הייבוא. החקלאות הישראלית יותר חשובה מאשר לייבא תוצרת חקלאית מטורקיה. הממשלה הקודמת קבעה את ביטול המכס וזו פגיעה קשה מאד. סברתי שלא לעכב את הצו הזה כי הוא לטובת החקלאים. קיבלתי תכתובת בעניין החקלאות התעשייתית ואני סבור שאתם צודקים גם אם זו לא הייתה טעות יש צורך בתיקון, לא צריך לתת מכה נוספת לחקלאים. אני בעד לאשר את זה, אנו פונים אליכם אגף התקציבים, זו טעות וזה לא בסדר, אנו מבקשים שגם החקלאות התעשייתית תצא מהרפורמה, זה לא טוב לחקלאות ולחקלאים ואני לא יודע למה אתם מתעקשים. אני סבור שיש סדרי עדיפויות שמדינה צריכה לקבוע לעצמה ואחד מהם זה התמיכה בחקלאות."

כנסת ישראל

כנסת ישראל
צילום: לע"מ