לרפא את החקלאות והכלכלה בישראל

אחרי שבנה את ביתו ממכולה של צים וסחף את תושבי טירת הכרמל לשמור על הסביבה, עמיעד לפידות מציג מודל לחקלאות שמצליחה להאכיל את העולם בלי לזהם אותו

בחוות "גוונים" שבפאתי כרם מהר"ל מגדלים ירקות, שומרים על הקרקע ומארחים מתמודדי נפש צעירים שהמגע עם האדמה מרפא אותם ● האתגר הבא הוא להפוך את העשייה הברוכה לכלכלית

לעמיעד לפידות יש נטייה ליצור מקומות שלא דומים לשום דבר שהיה כאן קודם. לפני כ־20 שנה, אחרי שסיים חוזה כקצין בחיל הים והחליט שהמשימה שלו היא להעלות את העולם על המסלול הירוק, הוא בנה בכרם מהר"ל בית מקסים לו ולמשפחתו על בסיס מכולה ישנה של צים. בלי בטון, עם שכבת בידוד מלבני בוץ שיצר במו ידיו בעזרת חברים.

התחנה הבאה הייתה טירת הכרמל, שם התיישב עם בני ביתו בדירת שיכון ישנה. חצר הבניין הפכה עד מהרה לגינה קהילתית ובפאתיה הוצב מכל הביוגז הראשון בארץ בבניין משותף. השכנים השליכו לתוכו שאריות מזון שהפכו לגז בישול שזרם לכיריים שלהם. ועכשיו – חוות "גוונים".

מסביב יהום הסער, חדשות רעות נוחתות בלי הפסקה מכל פינה של המדינה, אבל בפאתי כרם מהר"ל שבמורדות הכרמל שולטת השלווה. שמש חורף אחרונה מלטפת את ערוגות הרוקט והחסה; סוכריות השרי האדומות כבר ממתינות בארגז העץ.

השדה מפיק כמויות נדיבות של ירקות מכל הסוגים, אבל לא פחות מכך הוא משרה תחושה של מרחב מרפא. וזו בדיוק המטרה של לפידות בתחנה הזו, כמו בתחנות הקודמות: לייצר מודל שניתן לחקות אותו. להציע נוסחה שיכולה להיות התרופה לתחלואים של החקלאות והכלכלה הישראלית, ועל הדרך לאחות את הנפש הקרועה של כולנו.

"לפני שנתיים בא אליי אלעד בן יצחק, איש נהדר שתורם המון לסביבה", מספר לפידות, "הוא סיפר שקנה פה משק ואמר, 'יש לי 15 דונם, מה כדאי לעשות איתם?' אמרתי לו שאפשר לעשות חקלאות רגילה, אבל מה שאני מציע זה ליצור מודל של חקלאות בת קיימא.

"בעבר גידלו פה חיטה ואחר כך השטח עמד כמה שנים כשדה בור וזה טוב כי האדמה התנקתה מכל הרעלים והריסוסים. עשינו בכמה מקומות בדיקות לאדמה ולצמחים והכל נקי. רשמית כדי להיות מוכרים כאורגניים אנחנו צריכים לחכות שלוש שנים אבל בפועל אנחנו כבר שם".