למרות הביקוש הגבוה בישראל לדגי מאכל – יורד הייצור המקומי עקב פתיחת הייבוא של דגים במכס מופחת

על פי נתוני "דג סוף" חברת בת, של מפעל "צמח תערובות" היצרן הגדול ביותר בישראל לתערובות מזון לדגים, למרות הביקוש הגבוה בישראל לדגי מאכל – יורד הייצור המקומי עקב פתיחת הייבוא של דגים במכס מופחת. 

פז גורן מנכ"ל חברת "דג סוף" אומר :"אוכלוסיית העולם מתרחבת, הדגה הטבעית מוגבלת, והדרך היחידה להגדיל את הייצור המקומי היא באמצעות פיתוח חקלאות ימית בישראל. בשנים האחרונות מתרחב ייבוא הדגים לישראל, ובמקביל- ייצור הדגים המקומי מצטמצם, בעיקר עקב פתיחת ייבוא מאסיבי של דגים מחו"ל, במכס מופחת על דגים קפואים, אשר עתיד לרדת בהדרגתיות, בין השנים 2022-2025 . באורח פרדוקסאלי, דווקא המגבלות שנכפו על השוק בתקופת הקורונה, גרמו להעלאת המודעות לחשיבות של תוצרת מקומית ולביטחון המזון. הציבור הישראלי החל לצרוך דגים טריים ובריאים, מייצור מקומי. הייבוא הצטמצם והביקוש לתוצרת ישראלית טרייה עלה משתי סיבות: במקום לאכול במסעדות, דבר שלא התאפשר בסגר, בישלו ואכלו בבית, כמו כן  רכשו סוגי דגים יקרים מהרגיל. בנוסף, סגירת השמיים והפסקת הטיסות (נוסעים ומטען) העלו את עלות הייבוא ותוצרת הדגים התייקרה מאוד, במיוחד הובלה בהטסה של דגים טריים מתורכיה. באופן כללי ההובלה הימית של דגים טריים, בעיקר מתורכיה, היא בעייתית מאוד, ולעיתים לא כדאית, כיוון שהמוצרים מגיעים לישראל עם חיי מדף קצרים וטריותם מוטלת בספק. מכאן שלתוצרת הישראלית יש יתרון הן מבחינת חיי המדף (ימי תוקף לטריות) ארוכים יותר, והן מבחינת הטריות של הדגים", אומר גורן. 

מנתוני משרד החקלאות לשנת 2020 עולה כי הישראלי הממוצע צורך 21 ק"ג דגים בממוצע בשנה ובשבוע הקניות לקראת ראש השנה צריכת הדגים מזנקת בכ-78%. עוד עולה, כי בחודש ממוצע צורך הישראלי כ-1.8 ק"ג דגים, כאשר כ-30% מכמות זו היא של דגים טריים. לעומת זאת, במהלך החודש הקודם לערב ראש השנה נוסקת צריכת הדגים לכ-2.3 ק"ג בממוצע לנפש. בשבוע שלפני ראש השנה, צריכת הדגים הטריים מהווה כ-38% מסך התצרוכת של דגים בכלל (טריים וקפואים), לעומת כ-30% בממוצע על פני כל השנה.

צריכת דגי המאכל בישראל עומדת על כ- 72,000 טון בממוצע בשנה, מתוכם 50,000 טון ייבוא, רובם כמוצרים קפואים, המתחרים בדגים הטריים המיוצרים בארץ בברכות הדגים.  בשנת 2008 הסתכם ייבוא הדגים ב 55,000 טונות, והייצור במדגה הסתכם ב - 19,000 טונות (כ 26% מהצריכה). בשנת 2009 יבוא הדגים החל במגמת עליה והסתכם ב - 60,000 טונות.  נכון לשנת 2021, מיובאים מעל 80,000 טון מדגי המאכל המשווקים בישראל, כולל דגים ומוצרים קפואים, זאת לעומת 22,000 טון מייצור מקומי, הכולל דגי בריכות ודגי ים. 

בשנות התשעים, צריכת הדגים בעולם עמדה על כ-19 ק"ג לנפש בממוצע לשנה. צריכת הדגים הטריים, בישראל בתחילת שנות האלפיים עמדה על 10 ק"ג מיבוא, ושלושה וחצי ק"ג מייצור מקומי בממוצע לנפש.  צריכת דגים ברחבי העולם נמצאת בעליה מתמדת בשנים האחרונות עקב המגמה לצריכת מזון בריא יותר. 
כאמור בישראל עומדת כיום צריכת הדגים הטריים על כ-  כ-21 ק"ג בממוצע לאדם בשנה, נתון נמוך בהשוואה למדינות הים התיכון האחרות, שם צריכת דגים טריים עומדת על כ 40 ק"ג לאדם ולמזרח הרחוק, שם הצריכה הממוצעת של דגים טריים לאדם, עומדת על כ- 65 ק"ג דגים לנפש בשנה!  

מפעלי הדיג של דג סוף וצמח תערובות.

מפעלי הדיג של דג סוף וצמח תערובות.
צילום פז גורן