לחיזוק החקלאות הישראלית: משרד החקלאות ישקיע בטכנולוגיות לחיזוק החקלאות המקומית

סכום התמיכה יעמוד על כ-30 מיליון ₪ • מטרת הנוהל: קידומה של חקלאות ישראל והעלאת הפריון החקלאי, באמצעות הטמעת השימוש במיכון וטכנולוגיות חדשניים וחוסכי כוח אדם

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר: "תוכנית זו היא חלק מסל תמיכות ששם את החקלאי במרכז תוך השקעה של מיליונים בהכנסה של טכנולוגיות מתקדמות. כך נביא את החקלאות לחזית הטכנולוגית החדשנית, נחסוך לחקלאי משאבים, ונאפשר לו להגדיל את הפריון ואת ההכנסות"

שימוש בטכנולוגיות חדשות מאיץ את העבודה בכל תחום ותחום, ובכך מסייע לשיפור ביעילות, בפריון ובתועלת המרבית. בתחום החקלאות קיימים פתרונות טכנולוגיים רבים המאפשרים לייעל את עבודת החקלאי, לחסוך לו משאבים ולהגדיל את שורת הרווח. במטרה לחזק את החקלאות המקומית ואת החקלאים המקומיים, מפרסם המשרד נוהל תמיכה לשנת 2023 בטכנולוגיות, מיכון וחקלאות מדייקת.

תקציב התמיכה הנוכחית יעמוד על 30 מיליון ₪ לשנת 2023 ובמסגרתו החקלאי יזכה לקבל כשליש (30%) משווי ההשקעה שלו בטכנולוגיה. בנוסף, ועל מנת לעודד פיתוח טכנולוגיות וייצור מקומיים, חקלאי שיעשה שימוש במיכון שיוצר בישראל יוכל לקבל תוספת מענק של 5%, קרי 35% מסכום ההשקעה המוכרת. בין הטכנולוגיות שייתמכו: מכונות קטיף ואסיף לפירות, מכונות שתילה לירקות, מזרעות, שימוש בשרותי מידע לחקלאות מדייקת באמצעות צילומי לוויין, רחפנים או חיישנים משדרים המשמשים לבקרת השקיה, דישון, ריסוס וצימוח, מערכות בקרה לאקלים ומים, מערכות הידרופוניות, מערכות מיון בבתי אריזה ועוד.

זו השנה החמישית בה מוענקת התמיכה, ובשטח השימוש בטכנולוגיות ייחודיות הולך וגובר. כך למשל, בשדות בנהלל ובעוטף עזה כבר משתמשים בבינה מלאכותית של חברת agroscout, שמאתרת מזיקים על גבי הצמח באמצעות רחפנים ולוויינים ומפיקה דו"ח מקיף אודותיהם. בינה מלאכותית נוספת שייכת לחברת zorronet, והיא מסייעת בהתמודדות עם הפשיעה החקלאית. אותה בינה מלאכותית מזהה מסיגי גבול, מאפיינת אותם, ומתריעה על כך לחקלאי בזמן אמת.