"יש גם חקלאות מאוד רווחית שבה המדינה לא צריכה לתמוך"

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, חושב שהמדינה צריכה לתמוך ישירות בחקלאות אבל באופן דיפרנציאלי, ומאשים את הקמעונאים במחיר הגבוה של ירקות ופירות. לדבריו, רק שוק סיטונאי מפוקח יסייע להוריד את מחירי התוצרת החקלאית ולהילחם ב"מונופול הרשתות"

לא מזמן פרסמנו ב"כלכליסט" שהישראלים צורכים פחות ירקות ופירות בשנים האחרונות, וזאת דווקא כאשר בעולם המודעות למזון בריא עולה. זו תוצאה של מחירים גבוהים שאוכלוסיות שלמות לא יכולות לעמוד בהם?

"נכון, הצריכה לנפש של פירות וירקות יורדת, ואני לא יכול להגיד ששמנו את האצבע על למה זה קורה. יש יבוא גדול של בשר שאנשים אולי צורכים יותר ממנו, אבל אני לא בטוח שזו הסיבה. מצד אחד הצריכה יורדת, מצד שני הטרנד הבריא נשען על ירקות ופירות. הירידה היא משמעותית, ואין למומחים הסבר לזה. אני לא חושב שזה עניין המחיר, בסך הכול מחיר הירקות והפירות לאורך השנה הוא נמוך. הבעיה היא שאם מחיר העגבניות עולה פתאום בגלל איזה וירוס, זה מיד פותח את מהדורת החדשות".

יש מלחמה תמידית בין ענפי ייצור מקומיים לבין האוצר שרוצה לפתוח את השוק ליבוא. בתחומים מסוימים, כמו בשר וגבינה צהובה, ראינו שהמחירים באמת ירדו. למה שזה לא יקרה גם בפירות וירקות?

"האוצר מאז ומתמיד חושב שהיבוא הוא חזות הכל. אני חושב שהם לא יצליחו כאן, ואני אסביר למה. יש לנו הבנות בלתי כתובות שכשמחיר של מוצר מסוים עולה – אפשר לעשות יבוא נקודתי. אבל הוויכוח שלנו הוא עקרוני. בזמן הקורונה למדנו על חשיבות ביטחון המזון. הייתי עכשיו בדובאי, שמייבאת 90% מהמוצרים. הם ביקשו: 'אל תיתנו לנו ירקות ופירות, תנו לנו את הידע'. מה שהם הבינו – אנחנו שכחנו. הניסיון לייבא ללא מכס הוא פשרה בין טובת הצרכן לבין החקלאים, והיבוא הוא בכלל שולי. הדרך היחידה להתמודד עם המחירים הגבוהים היא הקמת שוק סיטונאי מפוקח של המדינה שבו ייקבע ההיצע והביקוש".

אבשלום (אבו) וילן

אבשלום (אבו) וילן
צילום סער יעקב לע"מ