ייבוא דבש, והסכנה לקריסת ענף הדבוראות והאבקת הגידולים החקלאיים

ממצאי בדיקת איכות במעבדת Intertek בגרמניה, לדבש המיובא ע"י 'רמי לוי שיווק השקמה', מראים כי במוצר קיימים מרכיבי פסיקוזה Psicose, סירופ סוכר, אשר אינם עומדים בתקן האירופי- ואינם מהווים דבש טהור

רקע ומספר נקודות בנושא ייבוא דבש, והסכנה לקריסת ענף הדבוראות והאבקת הגידולים החקלאיים:

* משרד החקלאות אישר לקראת ראש השנה, ייבוא של 500 טון דבש ללא מכס, למרות שמועצת הדבש דיווחה כי ישנה כמות מספיקה של דבש לחגי תשרי.

* במכרז לייבוא דבש זכו 5 רשתות קמעונאיות – ויקטורי, רמי לוי, שופרסל, אושר עד ויוחננוף.

* רשת 'רמי לוי שיווק השקמה' שיווקו ראשונים את הדבש המיובא, במחיר של 15.90 ₪ ל- 900 גרם (כ 17.5 ₪ לק״ג כאשר מחיר ממוצע לק"ג דבש בישראל- עומד על 36 ₪ ).

* למועצת הדבש, נראה המחיר הנמוך שהציע 'רמי לוי שיווק השקמה', בלתי סביר ביחס לעלות ייצור דבש טהור ובריא, זאת  על פי מדד מחירי הדבש ברחבי העולם, ולכן נשלח הדבש לבדיקת איכות במעבדה הבינלאומית  Intertek בגרמניה. 

* ממצאי הבדיקה הראו כי ישנם במוצר- מרכיבי Psicose-D – (פסיקוזה- אלולוזה, אפימר חד סוכר של פרוקטוז) שהוא - סירופ סוכר. (מילות הסיכום של המעבדה מצ"ב במסמך סיכום).

* דבורת הדבש מייצרת גם את הדבש, וגם את התפוח- עיקר חשיבותה של דבורת הדבש הינה בהאבקה (הפרייה) של הגידולים החקלאיים (פירות וירקות). ייצור הדבש הינו מוצר משני, אך מהווה חלק נכבד מפרנסת הדבוראים.

* מועצת הדבש אינה נגד ייבוא דבש וזאת בתקופות בהן יש מחסור במוצר, אך מדיניות ייבוא פרועה- תפגע בפרנסת הדבוראים שלא יהיה כדאי להם מבחינה כלכלית להמשיך לעסוק בגידול דבורים.

* עם הפסקת גידול דבורים- תופסק פעולת ההאבקה והפרייה של גידולי החקלאות, שמשמעותה, פגיעה אנושה בעתיד ביטחון המזון בישראל.

*  ייבוא מזון לישראל (בשר, חלב, חמאה, פירות, ירקות, וכו') לא הביא לירידה במחירי המזון לצרכן ולא הוריד את יוקר המחייה! אך גרם לחיסול ענפי חקלאות (כמו השום למשל).

* בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ- 80,000 משמשות להאבקה, ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל עומד על 
כ- 4 מיליארד ₪.


מצורף סיכום תוצאות הבדיקות שנעשו בדבש המיובא ע"י 'רמי לוי שיווק השקמה' 
וצילומי הצנצנת
 

הדבש המיובא שנקנה ברשת רמי לוי והועבר לבדיקה במעבדה בגרמניה-

הדבש המיובא שנקנה ברשת רמי לוי והועבר לבדיקה במעבדה בגרמניה-
צילום- מועצת הדבש