חקלאי מטולה חסרי אונים: האפרסקים מסרבים להתעורר

עצי הפרי נותרו עירומים השנה משום שלא קיבלו את מנות הקור שהם זקוקים להן

אשר גרינברג (68), חקלאי בן לדורות של חקלאים במושבה מטולה, ניסה גם אתמול להעיר לחיים את מטעי האפרסקים שלו. "מגיל שש אני עובד בחקלאות, ובחיים לא ראיתי דבר כזה", הוא אומר. "העצים פשוט מסרבים להתעורר ולהצמיח עלים ופרחים".

בתקופה הזו של השנה הוא ופועליו אמורים לעבוד במרץ בחלקה שלו, בת 12 הדונמים – לעבור בין עצי האפרסק, מזן "סאמר סנואו", לדלל את הפרחים שחנטו כדי לשפר את איכות הפרי, ולאפשר לעצים לגדל פירות גדולים ובריאים יותר.

"אנחנו מגדלים את הזן הזה במטולה כבר 30 שנה, ולא נתקלנו בדבר כזה. השנה, מכיוון שלא היו כאן די מנות קור, העצים, בניגוד לטבעם, לא התעוררו כי לא אגרו די כוחות לקראת צמיחת האביב, ונותרו כמעט עירומים לגמרי", הוא מעריך, ותולה את התופעה בהתחממות כדור הארץ.

גרינברג מסביר שבראשית החורף, סביב חודש נובמבר, העצים הנשירים משילים את עליהם ונכנסים לתרדמת בת כשלושה־ארבעה חודשים. "בזמן השינה הם זקוקים למנות קור שמאפשרות להם להכין את עצמם לקיץ. השנה העצים כנראה מסרבים להתעורר כי לא קיבלו את המגיע להם".

כל שעה שבה הטמפרטורות נמוכות מ־7 מעלות צלזיוס נחשבת ל"מנת קור" אחת; אם הטמפרטורה עולה מעל 18 מעלות, מנת קור אחת מתקזזת ונמחקת. עצי הפרי דורשים כמה מאות מנות קור, כאשר הדובדבן הוא המפונק ביותר, וזקוק לאלף מנות קור בעונת התרדמה. "זה היה חורף מוזר, והקיזוזים האלה, לצד חמסינים שהיו כאן לפעמים בימים, ולילות שלא היו קרים דיים, הביאו את העצים למציאות שלא הכרנו. השעון הפנימי שלהם התבלבל", הוא סבור.

אפרסקים

אפרסקים