חקלאי ישראל זועמים: "רשתות השיווק מנצלות את משבר הקורונה כדי לאיים בעליית מחירי מזון"

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, ירון בלחסן תוקף את רשתות השיווק המפיצות תחזיות קודרות ומזויפות, בנוגע למחסור הצפוי בירקות ופירות בחודשים הקרובים "מדובר בפייק ניוז מוחלט, חקלאי ישראל עובדים מסביב לשעון, בכדי לספק תוצרת חקלאית, אין חשש למחסור בתוצרת טרייה ולכן אין כל סיבה לעליית מחירי המזון, בעיקר לא בשעה קשה זו למדינה" אומר בלחסן ומוסיף כי פערי התיווך של רשתות השיווק בשגרה, הן שגורמות ליוקר המחייה, כי כאשר יוצאת התוצרת החקלאית הטרייה מפתח המשקים, היא במחיר נמוך וכאשר נמכרת התוצרת ברשתות השיווק לצרכן עולה המחיר בעשרות אחוזים, "רשתות השיווק עושקות את צרכני ישראל בחזירות שאין כמותה בעתות שגרה, וגם כעת אינן נעצרות, וממשיכות לאיים בעליית מחירי המזון, זוהי חוצפה שאין כדוגמתה ואני מקווה כי ממשלת ישראל תעצור את המגמה הזו. לא יתכן, כי הרשתות הקמעוניות של בעלי ההון, ימשיכו להחזיק את צרכני ישראל כשבויים במחירים מזון גבוהים ולא מוצדקים" אומר בלחסן.

עוד אומר בלחסן כי בתי האריזה והקירור, מספקים בימים אלו לרשתות השיווק פירות משובחים, המאוחסנים במאגרי הקירור המבוקר, מעונת הקטיף האחרונה 2019- תפוחים, אגסים לצד בננות, אבוקדו, הדרים ופירות נוספים הנקטפים בימים אלו. כמו כן, מציין כי הפריחות במטעי הפרי מצוינות השנה, מה שמסמן על עונת קטיף ענפה, וכי החל מהחודש הבא יחל קטיף פירות הקיץ הנשירים, כגון נקטרינות, אפרסקים וענבים ומאוחר יותר תפוחים אגסים ועוד, כך שמלאי הפירות יתחדש במהרה. 

"זוהי שעתה היפה של החקלאות הישראלית" אומר בלחסן "המגדלים והחקלאים מוכיחים לעם ישראל, כי אינם עוצרים בעת משבר וממשיכים לספק תוצרת רבה ואיכותית לאורך זמן. לכן, מקומם כי רשתות השיווק מעוניינות לנצל את משבר הקורונה ומאיימות על עליית מחיר המזון. אין מחסור בתוצרת חקלאית, ולכן גם מיותר לאגור מזון, אנו מבטיחים שאספקת הפירות והירקות תמשיך לזרום לאורך זמן."

בלחסן מוסיף כי בימים אלו, עקב ההגבלה על הכנסת פועלים פלסטינאים מהרצועה, וסגירת המעברים, קיים מחסור נקודתי בדרום הארץ בכוח אדם לחקלאות, אך עם זאת אספקת הפירות תימשך כסדרה לצרכן הישראלי. 
בלחסן טוען עוד כי על פי הבדיקות של ארגון מגדלי הפירות הבעיה דווקא הפוכה- עקב משבר הקורונה וסגירת המלונות והמסעדות, וכן עצירת יצוא של תוצרת חקלאית לעזה- קיים שפע פירות וירקות, בכמויות סיטונאיות, המועברות אל רשתות השיווק והירקנים.

אסף קרת מנכ"ל בית האריזה והשיווק "בראשית ברמת הגולן אומר כי, על מנת לספק את הדרישה לרשתות השיווק ועם זאת להתמודד עם הנחיות משרד הבריאות פועלים בתי האריזה והשיווק עם מספר מצומצם של אנשים בשתי משמרות לאורך היממה ומציין כי לא צפוי מחזור בתוצרת חקלאית".

עמוס לוין, סמנכ"ל החקלאות בחברה לפיתוח הגליל (משקי גליל עליון) מוסיף כי, מלאי התפוחים במחסני הקירור שנבדק בתחילת חודש מרס עמד על כ-28,000 טון, וקצב השיווק של התפוחים מוערך בכ-11,000 טון לחודש. לפיכך, המלאי הנוכחי מספיק לשלושה וחצי חודשי שיווק, החל מחודש יוני יחל קטיף התפוחים מיבול 2020, ובחודש יולי יחל כבר קטיף תפוחים מזנים נוספים. "אנו לא צופים שינויים משמעותיים בקצב השיווק ואין כול מקום להתערבות מיוחדת מעבר לשמירת הכללים המקובלים המביאים לאיזון סביר בין ההיצע והביקוש. אי לכך, אנו לא צופים מחסור בתפוחים בחודשים הקרובים, מלאי התפוחים מהיצור המקומי צפוי להספיק ואין צורך להיכנס לבהלה או לשנות את כללי היבוא והמסחר" אומר לוין. 

על פי דו"ח של מועצת הצמחים, לנתוני שיווק פירות עולה כי, שווקו לרשתות הקמעונאיות 6,510 טון פירות בשבוע! וכי נרשמה עלייה של 110 טון מתחזית השיווק וכי בשבוע הקרוב צפויים לספק בתי האריזה והחקלאים 6,250 טון פירות לשווקים בישראל. עוד עולה בדו"ח כי מתחילת שנת 2020 נרשמת כבר עלייה של 7.3% בכמות הפירות המסופקת לצרכן הישראלי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. 

עומר קניון יו"ר חברת "יופי של ירקות" ממושב עין יהב שבערבה התיכונה אומר: "האיום של מחסור בירקות הוא ספין במטרה להטעות את הצרכנים. חקלאי הערבה ממשיכים לעבוד מסביב לשעון במטרה לספק פלפלים, עגבניות, חצילים ומלונים לשווקים ולרשתות הקמעונאיות, כך שלא צפוי חוסר בשנה הקרובה", קניון מוסיף כי "מידי יום מספקת החברה 100 טון פלפלים אדומים, צהובים וכתומים שצפויים להאכיל את כל מדינת ישראל, ולכן אין צורך לאגור תוצרת טרייה לטווח הארוך".
 

בננות בסופרמרקט

בננות בסופרמרקט
Image by StockSnap from Pixabay