חקלאים בנגב נגד "ציר הרשע": גידולי הפיסטוק בדרום מתחילים לשאת פרי

האם גידולי הפיסטוקים יפריחו את השממה בנגב?

בחוות משכית פיצחו את השיטה וגידלו זוג עצים שהניבו פירות אכילים. אחד ממובילי הפרויקט: "זאת התשובה שלנו לציר הרשע האיראני ששולט בשוק הפיסטוק העולמי" 

בנגב מגדלים תשובה ל"ציר הרשע": לראשונה זוג עצים בחוות משכית שבנגב הניבו גידולי פיסטוקים מלאים ואכילים. גידול הפיסטוק נחשב לרווחי מאוד לחקלאים, בשל המחיר הגבוה לצרכן.

היבול נקצר לאחר שלאחרונה נשתלו 40 עצי פיסטוק בחוות משכית שבהר הנגב, סמוך למצפה רמון. במחקר ופיתוח (מו"פ) רמת הנגב מקווים שהמדבר יהפוך להיות ספק הפיסטוקים המרכזי של ישראל. את הפרויקט מוביל אלישע צורגיל מקיבוץ שדה בוקר, שפיתוח את ענף הפיסטוק בהר הנגב.

"זה מפעל החיים שלו", אומר מנהל המו"פ, יענקל'ה מוסקוביץ. "השנה העצים הניבו לראשונה והתכבדנו באכילת פיסטוקים טריים ללא קלייה, היישר מהאשכולות הטריים". גם בחוות אשכולות, חוות שיזף ושתי חוות נוספות בנגב נטעו כמה עשרות שתילים של פיסטוק.

השנה גם ינטעו שתילים נוספים, ובנגב מקווים שגם העצים האלה יצליחו לתת יבול משמעותי, כדי להגשים את החלום של חלוצי הפיסטוק בנגב. "זאת התשובה שלנו לציר הרשע", אומר מוסקוביץ. "איראן היא המגדלת הכי גדולה של פיסטוק. גם בסוריה מגדלים. ואנחנו גם רוצים לקדם את הגידול בנגב. מדובר בגידול שמתאים לאזורים היותר גבוהים וקרים בנגב, שכן הפיסטוק זקוק למנות קור. אנחנו מקווים שבעתיד זה יהיה ענף גדול מאוד באזור מצפה רמון".

אבל לא רק במזרח התיכון מגדלים פיסטוק. גם ביוון, איטליה וארצות הברית מגדלים את העץ, כאשר איראן וארה"ב נחשבות למתחרות. שתי המדינות האלה חולשות על כ-70% מייצור הפיסטוק העולמי.