חקלאות ותעשייה בימי מלחמה: "עשייה במציאות יומיומית של טילים ואזעקות"

שדה, ברפת, במכוורת ובמפעל – השותפות בין תעשייה ישראלית לחקלאות שורשית, היא המתכון להבטחת תוצרת מקומית איכותית גם כשמסביב מתנהלת מלחמה. פרויקט חגיגי של אתר ice ושטראוס לכבוד יום העצמאות ה-76

הקשר האיתן בין תעשייה ישראלית לחקלאות כחול-לבן, הוא מהעוגנים החשובים ביותר למשק חזק, יציב ויצרני. הנחת העבודה הזו, שהשתרשה עוד מימי הקמת המדינה, מקבלת משנה תוקף בתקופה האחרונה – על רקע שלל האתגרים איתם נדרשת להתמודד מדינת ישראל לנוכח מלחמת חרבות ברזל ואירועי ה-7 באוקטובר. 

המיזוג שבין תעשייה וחקלאות מייצר לא רק שותפות הדוקה וערבות ההדדית, הוא גם בעל חשיבות דרמטית במגוון רחב של היבטים – ובראשם הבטחת חוסן לאומי, ביטחון תזונתי, וחשוב לא פחות: שמירה על פעילות אינטנסיבית ורציפה בשדות ובמפעלים הפזורים ברחבי הארץ.

מי שהקדימה להבין את המשמעות (כמו גם את הפוטנציאל), הטמונים בשילוב רב זרועי של תעשייה וחקלאות, היא שטראוס. קבוצת המזון מהגדולות בישראל, מקיימת קשר פורה ורב שנים עם מגוון רחב של חקלאים – ותומכת בתוצרת ישראלית, תוך הטמעת ערכים של קיימות, אחריות סביבתית וחדשנות.

פרויקט חגיגי לרגל יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל, מציג ארבעה סיפורים אנושיים הממחישים את הסינרגיה שבין התעשייה וחקלאות ב-2024 – ומציגים כיצד מתורגמת האחריות והמחויבות לגידול, ייצור ואספקה של מזון ישראלי טרי ואיכותי לרמת השטח, גם בימי מלחמה.

השדה הוא המשרד של אלון פיאסצקי, מנהל הרכש החקלאי והאגרונום הראשי של שטראוס – כשגבולות הגזרה נמתחים מכרמיאל שבצפון ועד הערבה והנגב המערבי בדרום. "אני אחראי לכל הפעילות הקשורה במוצרים החקלאים – ויחד עם צוות האגרונומים, נמצא בשיח שוטף מול כ-40 מגדלי ירקות", הוא מספר. "מדובר במגוון רחב של ירקות שמגדלים עבורנו: תפוחי אדמה לתפוצ'יפס ותירס לדוריטוס, כשייצור החטיפים מתבצע במפעל שלנו בשדרות. חצילים, חומוס, פלפלים, כרוב אדום וכרוב לבן, מגדלים עבורנו במיוחד למפעל בכרמיאל. בנוסף, חסה מזנים שונים, כרוב, גזר, פטרוזיליה ועלי בייבי מגדלים למפעל הירקות הטריים שבברור חיל".

"היעד שמנחה אותנו לכל אורך הדרך הוא שימור, קידום וטיפוח חקלאות ישראלית", מדגיש פיאסצקי. "לעניין הזה חשיבות הן לשמירה על הביטחון התזונתי בארץ, והן להבטחת יציבות החקלאים והענף. כחלק מהאג'נדה הזו, אנו מבקשים גם לצמצם את התלות בתעשיות מעבר לים, ופועלים לייצר חלופה כחול-לבן. כך למשל, במקום להסתמך על סלק ובטטה שאנו מקבלים אחרי עיבוד ראשוני ממפעלים בחו"ל, מקדמת שטראוס שיתוף פעולה עם המפעל של קיבוץ עלומים. אנו מספקים ידע וטכנולוגיה, ומעניקים למפעל כלים כדי שיוכל לספק אלטרנטיבה מקומית ברף בלתי מתפשר".