ח"כ ביטון: "רפורמת החקלאות מזעזעת את הקואליציה"

יו"ר ועדת הכלכלה אמר את הדברים בעת דיון מיוחד שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת, בנושא הרפורמה החקלאית - וחשף בעיקר את חילוקי הדעות בין נציגי הממשלה

אווירת הפגרה הרגועה שבה חש כל מי שבא בימים האחרונים בשערי הכנסת, לא רמזה דבר על הדיון הסוער שנערך בוועדת הכלכלה. המזנון הבשרי שנמצא בשיפוצים והאווירה החלבית במזנון המקביל לו, שהיה ריק מחברי כנסת, גם הם לא בישרו על הדיון הסוער שנפתח עם אזהרה מפורשת מפיו של היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), לפיה מי שיתפרץ לדברים ימצא את עצמו בחוץ.

הדיון עצמו נקבע באמצע הפגרה על רקע פרסום הרפורמה בחקלאות, במטרה לבחון את הנתונים הסותרים בדבר פערי התיווך בשיווק פירות וירקות והשלכות הורדת המכסים המתוכננת על ענף החקלאות. דבריו של היו"ר בסוף הישיבה סיכמו היטב את ההרגשה של כל באי הועדה: הרפרומה מזעזעת את הקואליציה השברירית גם כך, אך ספק אם יהיה מבין חבריה מישהו שיילך "עד הסוף" ויגרום להפלת הממשלה דווקא סביב הנושא הזה.

מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא שעמד בראש הועדה לבחינת פערי התיווך, שהוציאה את דוח הביניים שעל בסיס מסקנותיו החליט שר האוצר לחתום על ביטול המכסים, היה הראשון לדבר בדיון: "ממשלת ישראל החליטה להילחם ביוקר המחיה שמהווה איום גדול על החברה והכלכלה. בדקנו מה גרם ליוקר המחיה ואנחנו רואים שהמחירים של הפירות והירקות עלו ב-81 אחוז מאז שנת 2000, יותר ממד הדיור".

מלכא אף הציג בוועדה שעל כל 10 שקלים ששילם האזרח, בממוצע 6.4 שקלים הלכו למקטע החקלאי ו-3.6 שקלים הלכו למתווכים. "מהשוואה הבינלאומית שערכה והעדה 60% פדיון של המקטע החקלאי נחשבים לרף הגבוהה אבל יש לזכור שהמקטע החקלאי בישראל כולל את כל הטיפול מעבר לגידול, ועלויות הייצור שונות", אמר מלכא.