חזרה מהודו עם פירות - וכמעט הכניסה לישראל מזיק הרסני

הנוסעת נעצרה לביקורת במשרד החקלאות בנתב"ג, ובין חפציה נמצאו בננות שעליהן מזיקים חיים • בבדיקת מעבדה התגלה שמדובר בכנימה קמחית שטרם נראתה בישראל • בשל קצב ההתרבות הגבוה, עלולה הכנימה לגרום לנזקים אדירים לחקלאות

עובדת זרה מהודו, בשנות ה-40 לחייה שבה לישראל מביקור בארץ מולדתה בשבוע שעבר. היא עוכבה לביקורת בנתב"ג ובמזוודה שלה נמצאו כ-3 ק"ג של אבוקדו, בננות ושזיפים. בבדיקה ראשונית הבחין מפקח השירותים להגנת הצומח כי ישנם מזיקים חיים על הבננות, והוא החרים את התוצרת והעביר את כל הפירות לבדיקת מעבדה במשרד החקלאות.

בבדיקות נמצאו מספר מזיקים ממינים שונים, ובהם כנימה קמחית שאינה מוכרת בישראל. מקורה באזורים טרופיים ביבשת אמריקה, והיא התפשטה עם התפתחות הסחר העולמי וכיום היא מוכרת במעל ל-40 מדינות שונות, כולל באירופה.

הכנימה הקמחית בדרך כלל נושאת עמה מחלות צמחים, ועלולה לגרום לנזקים עצומים בענפי החקלאות המקומיים. היא פוגעת בכ-40 משפחות צמחים שונות כמו אננס, פירות הדר, מנגו, אנונה, בננות, מצליבים, דלועיים ועגבניות. כאשר הכנימה נמצאת על צמח, היא פוצעת אותו, מחבלת בהתפתחותו ופוגמת באיכות הפירות שעליו, זאת בנוסף לווירוסים שהיא מעבירה.

חשוב לציין כי תנאי האקלים, וכן הימצאותם של מגוון רחב ממשפחות הצומח שמהם ניזונה הכנימה הקמחית בישראל, עלולים היו להביא להתבססות מהירה של המזיק ולגרימת נזקים משמעותיים לחקלאות ולכלכלה. רק לשם ההמחשה, הנקבות שנמצאו על הבננות יכולות להשריץ כל אחת כ-350 צאצאים תוך 30 יום. רק בענף האננס לבדו עלולה להביא הכנימה להפסד של כ-35% מהיבול

הכנימה שנמצאה על הפירות שהובאו

הכנימה שנמצאה על הפירות שהובאו
צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר