זריקת עידוד לחקלאות בעוטף עזה: מקורות תכפיל את כמות המים לחקלאים

החקלאים בעוטף סובלים במשך שנים מבעיות בהולכת המים לשדות,

בעיקר על רקע הריחוק הגיאוגרפי והקרבה לגבול. העבודות אמורות להסתיים עד שנת 2030 ועלותן נאמדת בכ-500-400 מיליון שקל

חברת המים הלאומית מקורות תשקיע מאות מיליוני שקלים בהכפלת כושר ההולכה של המים ליישובי דרום המדינה ועוטף עזה: בימים האחרונים אושרה רשמית במוסדות המדינה תוכנית התשתית הלאומית החדשה שתגדיל את כושר הולכת המים לתושבי וחקלאי הדרום מכמות של כ-170-160 מיליון קוב לשנה, ועד לכמות של כ-370-360 מיליון קוב בשנה, תוספת של כ-200 מיליון קוב בשנה.

התכנית צפויה לצאת לדרך לאחר קבלת האישורים הרגולטורים עם השקעה שנאמדת בכ-400 עד 500 מיליון שקל לכלל העבודות, עד להשלמתן עד שנת 2030.

התכנית החדשה שאושרה תכלול הקמה של שלושה קווי מים גדולים בקוטר 100 כל אחד להולכת מים שפירים ("מי שתיה") ומי שפד"ן (קולחין מטופלים) אל הנגב המערבי, וכן הסדרה של מתקני המים לאורך התוואי, וכל זאת לאורך 30 ק"מ. במסגרת התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) נבחנו מספר רב של חלופות תכנון לתוואי וכן נערכה בחינה סביבתית מקיפה, כולל מתן הנחיות קפדניות למזעור הפגיעה בטבע. במקורות מציינים ש"מדובר באחת מתוכניות הפיתוח הגדולות שנרשמו בשנים האחרונות בתחום תשתיות המים לאזור הדרום".

במקביל, מקורות החלה לקדם תכנית צפונית יותר, שאורכה גם כ-30 ק"מ. מדובר במקטע שיחבר בין בני דרום למאגר זהר בחבל לכיש. החלק הראשון שכבר החלו בו עבודות ישלים הולכה חדשה לאורך של כ-4 ק"מ. הקבלן המבצע היא חברת הבת של מקורות, מקורות שח"מ, וצפי סיום העבודות של מקטע זה הוא עד לסוף 2025.

"צורך לאומי למאמצים לשיקום הדרום"

מנהל יחידת ניהול הפרויקטים במקורות, זיו כהן, מסביר ש"חברת מקורות רואה בימים אלו אתגר עיקרי לתת מענה לביקוש במגזר החקלאות ובמיוחד בעוטף עזה. לפיכך, הגדלת אספקת המים דרומה היא צורך לאומי למאמצים לשיקום הדרום".

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, אמר ש"התכנית שאושרה היא בשורה חשובה לשיקום חבל תקומה ולהפרחת הנגב. מים הם חיים, והכפלת כמות המים שתזרום לדרום תסייע לחקלאים ותביא לפיתוח החקלאות באזור. אני מודה לחברת מקורות שפעלה לקדם את התכנית. נמשיך לפעול למען חבל תקומה".