ועדת הכספים דנה בפיצוי חקלאיים שהצבא עשה שימוש באדמותיהם

במהלך הדיון עלה כי בחלק מהמקרים לא ניתן לשקם את הקרקעות, וכי יש להקים את הגידולים מחדש מאפס. ברשות המיסים הבהירו כי פיצוי מלא יינתן לאורך כל  שלבי השיקום והקמת הגידולים מחדש במקרים אלה, כולל מימון השיקום ותשלום ההכנסות שאבדו לחקלאים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ביקש כי הרשות תבחן מקרים פרטניים שעלו לקראת הדיון ובמהלכו
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום (ב') דיון מהיר בנושא: "פיצוי חקלאים מיישובי הצפון שהצבא השתמש באדמותיהם" של חברי הכנסת מיכאל מרדכי ביטון, מאיר כהן, ניסים ואטורי, ינון אזולאי ואפרת רייטן מרום – במסגרת ההצעה צוין כי הצבא השתמש באדמות חקלאיות כהכנה למלחמה וכתוצאה מכך הקרקעות הפכו לא שמישות ולא ניתן על כך פיצוי.
ח"כ מיכאל ביטון: "נכון שיש מסלולי פיצוי אבל לא עשו נוהל מסודר שבאים לחקלאי, בודקים לאיזה חלקה נכנסנו, מודיעים לו שתהיה פה סוללת תותחים ושיהיו עבודות עפר ושבתאריך מסוים נפצה אותו. יש פה מקרים מזעזעים, שנכנסו לחקלאי לשטח והרסו לו את כל השטח. זה סיפור של עשרות חקלאים שלא קיבלו תשובות. מעבירים אותם מגורם לגורם, זה קניין של בנאדם, נאלצנו לשים שם כוחות, הכל בסדר, אבל שצבא נכנס לבתים הוא חותם מול הקיבוץ, פה זה לא קורה. אל תגידו לו בסוף המלחמה תקבל, תגידו לו קח מקדמה. אנחנו רוצים תשובות למקרים הספציפיים ומה הנוהל, מה השיטה ומקדמות למי שהפסיד הכנסות בגין כניסת צבא לשטח החקלאי".
אוראל פיין, משרד האוצר: "כל חקלאי שהשטח שלו ניזוק כתוצאה ממאורעות המלחמה זכאי לפיצוי מלא, במסגרת קרן הפיצויים של רשות המיסים".

משה גפני

משה גפני
צילום: משה בן גרשום לע"מ