ועדת הכלכלה אישרה את תיקון התקנות של חוק הזרעים

בשנים האחרונות הפכה ישראל למעצמה בכל הקשור לטיפוח וייצור זרעים איכותיים, על כך יעידו חברות הזרעים הישראליות המובילות בתחומן, כמו גם התוצרת האיכותית שמניבים זרעים אלו.

איכות ובריאות הזרעים הם הגורמים החשובים ביותר המשפיעים על רמת היבול ואיכותו, על מנת לשמר את איכות זו משרד החקלאות ופיתוח הכפר יזם שינוי בחוק הזרעים ובתקנות השונות המסדירים את התחום. השינוי נועד לתקן את התקנות המיושנות אשר נחקקו לפני מספר עשורים ואינן משיגות את מטרותיהן יותר.

התקנות החדשות שאושרו שינו את התקנות המיושנות הבירוקרטיות שסרבלו והקשו את היכולת לטפח ולייצא, והתאים אותן לרגולציה הבינלאומית, ופישט את העבודה עבור יצרני הזרעים הישראליים. עתה, ניתן יהיה לפשט את הדרישות ולהפנות להוראות עבודה של גופים בינלאומיים גדולים כגון האיחוד האירופי, ה-OECD והארגון הבינלאומי לבחינת זרעים (ISTA), העוסק בבדיקות איכות לזרעים. 

תיקון נוסף בתקנות המכירה מאמץ את הוראות ארגון ה-ISTA  כפי שאלה מתפרסמות ומתעדכנות מעת לעת, המטרה היא להפנות את התקנות אל הוראות הארגון המתעדכנות ובכך חוסך את הצורך לשוב ולשנות את חקיקת המשנה בהתאם לשינוי החקיקה הבינלאומית. תיקון מהותי נוסף נוגע לצמצום ההוראה הקיימת האוסרת על מכירת זרעים מגידולים שונים, אלא אם כן גודלו כמושבחים ולהותיר בה רק את הגידולים המושבחים הבאים: אגוזי אדמה, כותנה, תפוחי אדמה וחיטה. זרעים מושבחים, לעומת זרעים רגילים, נמצאים בפיקוח קפדני בהתאם לדרישות המפורטות בתקנות לאורך כל שלבי גידולם והפקתם. מדובר בזנים של גידולים המתאפיינים באיכות גבוהה, יציבות ואחידות ושימוש בזרעיהם הוא בעל חשיבות מדרגה ראשונה לקבלת יבול גבוה ואיכותי. בנוסף, אין בעולם מסחר בזרעי ירקות כזרעים מושבחים, בין היתר, נוכח תחלופה מהירה של זנים ולכן בוטל האיסור על מכירתם. צמצום האיסור הקבוע כיום בתקנות המכירה עולה בקנה אחד עם דרישת טיוב הרגולציה בהתאם להחלטת הממשלה. 
פרופ' עבד גרה, מנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות: "התיקון תקנות הזרעים הוא הסנונית הראשונה לשורה של תיקונים שבכוונתנו לבצע. משרד החקלאות ופיתוח הכפר בטוח כי קידום שינויים אלה ישפרו את תחום הזרעים בארץ, על מנת להמשיך לשמור על התעשייה החשובה והמצליחה".
 

זריעה

זריעה