ה-AgTech משנה את פני החקלאות

המגמה המרכזית כיום היא של אוטומציה מבוססת מידע: פתרונות אוטונומיים, התקנת חיישנים רבים, איסוף המידע מהם ועיבודו בענן

העבודה בחקלאות היא ככל הנראה אחד מהעיסוקים העתיקים ביותר, אולם כיום תעשיית החקלאות משתנה במהירות, ומתרחקת בקצב גובר מהדימוי של עסק משפחתי כפרי ומרוחק, שבו בני המשפחה מטפלים ידנית ברוב מטלות המשק, ללא רשת חשמל, טלפון, כבלים או גישה לאינטרנט. חקלאות מודרנית מתנהלת בחוות ענק ועתירות טכנולוגיה חקלאית (AgTech‏) המסוגלות להתמודד עם הביקוש העולמי למזון. פיתוחים ב-AgTech‏ אחראים לאימוץ שיטות עודה כמו קציר חכם, אוטומציה, איסוף נתונים ותקשורת לצורך קבלת החלטות – גם באתרים רחוקים ביותר.

חקלאות מדייקת

אחת מהמגמות המרכזיות בתחום ה-AgTech היא של חקלאות מדייקת (Precision Agriculture): הישענות על טכנולוגיה כדי לבצע משימות חקלאיות בצורה מדויקת ויעילה. החל מניכוש עשבים והדברת מזיקים, עבור למעקב אחר בעלי חיים, תחזוקת ציוד וכלה בהגנה על בריאות הקרקע. המהלך החדש הזה החל להתפתח בשנות ה-80 וה-90 בעקבות ביקורת ציבורית גוברת על‏ השימוש בחומרי הדברה וכימיקלים בפעילויות חקלאיות. במענה לביקורת, הצטיידו חוות חקלאיות גדולות בטכנולוגיית GPS‏ ותשתיות תקשורת שהתחברו אל טרקטורים וציוד חקלאי, במטרה להפחית את היקף השימוש בחומרי הדברה.

היישומים הנפוצים ביותר ב-Precision AgTech כוללים בריאות קרקע: מיפוי וניטור שטחים עבור יישום אופטימלי של חומרים מזינים, חומרי הדברה או השקיה, ניהול משק חי: מעקב אחר התנהגות ובריאות בעלי חיים; מערכות הזנה או חליבה אוטומטיות לשיפור פרודוקטיביות, ניטור יבולים: קציר וניכוש עשבים בסיוע ראייה ממוחשבת, להבטיח שהיבולים במצב אידיאלי לקציר או תקיפת עשבים מזיקים בלבד באמצעות מרססי חומרי הדברה; כמו גם שימוש ברחפנים ולוויינים עבור איסוף נתונים אוויריים ותחזוקת ציוד: ניטור שמישות כלי רכב וציוד; איתות במקרים של בעיות וחלקים שיש להחליף כדי למנוע תקלות יקרות.

המגמה המרכזית כיום היא של אוטומציה מבוססת מידע: פתרונות אוטונומיים, התקנת חיישנים רבים, איסוף המידע מהם ועיבודו בענן. המגמה הזו מקבלת תמיכה מטכנולוגיות חדשות כמו עיבוד אופטי, בינה מלאכותית וחיישני LiDAR מצב-מוצק. כיום, חיישנים הם אחד מפתרונות החומרה הנפוצים ביותר בחווה החקלאית. הם חיוניים לאיסוף נתונים כדי לספק מידע לקבלת החלטות.

 

חיישנים אלה הם קשיחים להפליא, מסוגלים לעמוד בגורמים סביבתיים רבים כגון טמפרטורות גבוהות ונמוכות, מזג–אוויר קיצוני, חשיפה לכימיקלים, לכלוך, רעידות, בעלי חיים והרבה יותר. חיישנים המשמשים ב-AgTech‏ נוטים להתנגד למגמת "המזעור" הקיימת בכל כך הרבה קטגוריות רכיבים אחרות, כי הם מותקנים בציוד חקלאי גדול, היכן שיש‏ בדרך-כלל מספיק מקום לשכן אותם לצד מוצרי אלקטרוניקה אחרים או להתקין הגנה נוספת בתוך היחידה.

עתיד תעשיית ה-AgTech

ככל שאוכלוסיית העולם גדלה וקרקע חקלאית זמינה מצטמצמת עקב שינויי אקלים, תעשיית החקלאות צריכה לייצר יותר מזון עם פחות כוח אדם ומינימום השפעות סביבתיות. באופן מסורתי, לא היה קשר בין טכנולוגיה לחקלאות, אולם כיום רק אימוף נרחב של טכנולוגיות יכול לסייע להמשך ההתפתחות של תעשייה שכבר היום עובדת עם שולי רווח דקים כתער. ה-AgTech‏ יכול להפחית עלויות כמו רכישת כימיקלים ומניעת בזבוז, להעסיק פחות כוח אדם ולקצר זמני הדממת ציוד. על-ידי התמקדות בתובנות חקלאיות ואוטומציה ברמת הצמח, העולם יכול לא רק לעבד טוב יותר, אלא גם לעבד אחרת.