הרפורמה בחקלאות תביא לכך שבשעת משבר ישראל לא תוכל להאכיל את תושביה

מרגע שמדינת ישראל תתבסס על יבוא חקלאי, כפי שרוצים שיקרה שרי האוצר והחקלאות, נהפוך כולנו, אזרחי מדינת ישראל, ל"שבויים" של המדינות שמהן יגיע היבוא, בהן טורקיה, מצרים וירדן

לאחרונה פורסם דוח מיוחד של הפאנל הבין־ממשלתי לשינויי האקלים של האו"ם, שחובר על ידי מאות מדענים מ־66 מדינות. הדוח, שראה אור במקביל לקיומם של משבר אקלים, גל חום עולמי חסר תקדים ושריפות ענק בטורקיה, ביוון ועוד, מעלה ממצאים מדאיגים בנוגע להתחממות הגלובלית והשלכותיה.

במקביל, אצלנו בישראל, מקדמים שרי האוצר והחקלאות רפורמה שתוביל לפתיחת השוק החקלאי ליבוא מסיבי של תוצרת חקלאית מחו"ל, תוך פגיעה אנושה בחקלאות ובחקלאים המקומיים, ולמרות שניסיון העבר - כמו למשל היבוא לארץ של תפוחים, אגסים, בקר או דגים - כבר הוכיח כי יבוא תוצרת חקלאית לישראל אינו מוריד את המחיר לצרכנים.

על פניו, נדמה כי הדברים אינם קשורים זה לזה. אך בפועל מתקיים ביניהם קשר הדוק. כפי שהוכח במשבר הקורונה ובסיטואציות אחרות בעבר, בשעת משבר - בריאותי, כלכלי או מכל סוג אחר - כל מדינה מתכנסת בתוך עצמה ודואגת לאזרחיה, ורק להם. זה טבעי והגיוני. והנה, מתפרסם דוח חמור שממנו עולה תרחיש סביר שלפיו זמינות המזון תיפגע, העולם ייקלע למצוקת מזון חריפה ולעימותים על אמצעי מחיה, וכל מדינה תשמור לעצמה את המזון שהיא מייצרת ואת הרזרבות שלה. אם מדינת ישראל הולכת להתבסס על יבוא, מה נעשה במצב כזה?

מחאת החקלאים

מחאת החקלאים
צילום: ארגון מגדלי הפירות