הרפורמה בחקלאות: חברי הכנסת לא התרשמו מהדו"חות על פערי התיווך

עם היציאה לפגרה הציג שר האוצר אביגדור ליברמן שורה של רפורמות שפוגעות בחקלאים אך יורידו את המחיר לצרכן. בוועדה הכלכלה כינסו דיון חרום כדי לדון בנתונים שהובילו לרפורמה

ועדת הכלכלה התכנסה אתמול (שלישי) באופן חריג לדיון דחוף למרות הפגרה בכנסת, בתגובה לפרסום מסקנות ועדת פערי התיווך והכרזת שר האוצר על ביטול הדרגתי של מכסים על פירות וירקות. הדיון, כמו כל הדיונים הנוגעים לענף החקלאות בשנה האחרונה, הפך סוער ורווי רגשות.

בבסיס הדיון עמדו מסקנות הוועדה לבחינת פערי התיווך בענף החקלאות שממצאיה הראו כי כ-60% מהעלות של התוצרת החקלאית נשאר אצל החקלאים, והיתר נמצא אצל הסיטונאים והקמעונאים. המשמעות היא שעל כל 10 שקלים ששילמו הצרכנים עבור פרי או ירק שרכשו 5.7-6.4 שקלים מתוכם הגיעו לחקלאים, ועל כן פתיחה לתחרות של המקטע החקלאי יכולה להוביל לירידה במחירים.

החקלאים טענו כי מסקנות הוועדה לא מדויקות, וכי הן עומדות בסתירה לנתונים אחרים. בייחוד עמדו על דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שטען כי רק כ-40% מהעלות מגיעים לחקלאים וכ-60% מגיעים לקמעונאים ולסיטונאים. עם זאת, דו"ח הלמ"ס מבוסס על נתוני 2017 ומבוסס על סקר שנערך בקרב חקלאים. ראש תחום חקלאות בלמ"ס משה ינאי טען כי וועדת פערי התיווך לא פנתה אליו כדי לקבל את הנתונים שלו, אך מלכא מייד קרא מייל שבו ביקש את הנתונים ישירות מינאי וקיבל תשובה כי "הנתונים לא ראויים לפרסום בשל שונות גבוהה ואי ודאות סטטיסטית", ועל כן הוועדה לא הסתמכה על הנתונים של הלמ"ס.