הרפורמה בחקלאות: החקלאים ואנשי משרד החקלאות נגד האוצר ושר החקלאות

משרד האוצר יוזם רפורמה בחקלאות, שעיקרה פתיחת יבוא של פירות וירקות, ופיצוי החקלאים בדמות תמיכה כספית ישירה.

הרפורמה זוכה לתמיכה של שר החקלאות עודד פורר, ממפלגתו של שר האוצר ליברמן, אך להתנגדות מצד בכירים במשרד, לפי TheMarker. הכתבה טוענת כי השר והמנכ"לית שמינה, נעמה קאופמן־פס, מונעים מאנשי המשרד להביע את דעתם בפורומים שונים הדנים ברפורמה, ובפרט לא בפגישות עם חקלאים. 

בעוד האוצר טוען כי הרפורמה תחסוך 840 ש"ח לשנה למשפחה בישראל, במשרד החקלאות סבורים כי היא תפגע בחקלאות ותצמצם אותה בכ-‏40%, מבלי להוביל להוזלה משמעותית. הרפורמה כבר אושרה בתקציב המדינה, אך יישומה מתעכב בגלל התנגדות, הן של חקלאים והן של חברי כנסת רבים מהקואליציה.

הירקות והפירות כמעט הכפילו את מחירם בעשרים השנים האחרונות, לעומת 30% עלייה במדד המחירים הכללי. האוצר טוען שהסיבה היא חקלאות מיושנת, ואילו החקלאים מאשימים את מחירי התשומות - בעיקר עבודה ומים - וכן שינויי אקלים ופערי שיווק. משרד האוצר מציג נתונים לפיהם המחירים בארץ גבוהים בהרבה מממוצע ה-OECD, ואילו משרד החקלאות מציג נתונים הפוכים.

התמיכה הישירה המוצעת ברפורמה היא 100 שקל לדונם לשנה. לפי האוצר, זוהי התמיכה הממוצעת באירופה; לפי משרד החקלאות, באירופה ישנם בנוסף מנגנוני תמיכה עקיפים שגובהם לפחות כגובה התמיכה הישירה. המשרד טוען גם כי המחירים לצרכן של הבקר והתה, למשל, לא ירדו למרות ביטול המכס והגדלת היבוא.
 

חקלאות

חקלאות