הצלחה לכנס המקצועי בנושא פירות ההר בגליל והגולן שחתם את סדרת כנסי החורף של מו"פ צפון

בשיתוף שה"מ במשרד החקלאות, מועצת הצמחים וקק"ל

כמאתיים מגדלים, חוקרים וראשי ארגונים חקלאיים, פקדו את הכנס המקצועי בנושא מטעי הנשירים בהרי הגליל והגולן, שהתקיים במושבה ראש פינה, וחתם את 'סדרת כנסי החורף' המקצועיים בחקלאות לעונת 2022-23 של מו"פ צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, בשיתוף שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, מועצת הצמחים וקק"ל.

את הכנס פתח עמוס לוין, יו"ר שולחן מגדלי התפוח במועצת הצמחים ומרכז תחום החקלאות ב'חברה לפיתוח הגליל', בסקירת פעילות השולחן והענקת אות הוקרה לעודד רטנר שסיים 25 שנות פעילות בענף הפירות במועצת הצמחים בהן תרם רבות לקידום ענף התפוח בפרט וענף הפירות בכלל. פארוק דבור, מ"מ מנהל מחוז גליל-גולן במשרד החקלאות הציג בפני המגדלים נהלים להגשות לקולות קוראים ובקשות לקבלת מגוון מענקים, בהם מענק לנטיעת מטעי תפוח ובעיצוב קיר פירותי. שלומי כפיר, מנהל פרויקטים במו"פ צפון ומארגן כנסי החורף, ואברהם גוטפריד, חבר האגודה החקלאית ראש פינה, נשאו דברים לזכרו של עמוס הרפז ז"ל (1928-2022), פלמ"חניק, יזם ואיש ההתיישבות בגליל, בין מייסדי קיבוץ יפתח, שמילא במשך חייו מגוון תפקידים משמעותיים, בהם הקמת וניהול מינהלת הכנרת, מנהל חבל הצפון בקק"ל, מרכז מיזם החירכון במועצת הפירות ויו"ר שולחן האגס וממקימי מו"פ צפון.

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון: "עם סיום סדרת 'כנסי החורף' המקצועיים של מו"פ צפון, שהתמקדו השנה בנשירים, גד"ש, כרמי יין ולראשונה גם בהשפעת שינויי האקלים בחקלאות, ברצוני לברך את כל השותפים לארגון הכנסים המקצועיים, את החוקרים, נציגי חברות וסטארטאפים, ראשי ארגונים חקלאיים, מדריכים ואנשי מקצוע שקיימו הרצאות מרתקות ומעשירות במגוון תחומים והיבטים, ותרמו לחקלאים בצפון. תודה למאות המשתתפים שפקדו את הכנסים לאורך העונה. מטרת הכנסים הינה העברת חומרי המחקר והידע הנצבר לחקלאים, לשם יישומו בשטח, ואנו עושים זאת גם באמצעות צילום הכנסים העולים בערוץ היוטיוב של המו"פ, יוזמים סיורים מקצועיים, מקימים מועדוני מגדלים תוך חיזוק הקשר עם מדריכי שה"מ ומדריכים פרטיים, כל זאת במטרה לקדם את החקלאות בצפון".

בכנס הוצגו מחקרים יישומיים לחיזוק ענף מטעי הפרי הנשירים בהרי הגליל והגולן: 
ד"ר מיכל אקרמן לברט, ממו"פ צפון הציגה מחקר להקדמת מועד ההבשלה והקטיף בדובדבן, על ידי יישום מדויק ומיטבי של חומרים לשבירת תרדמה במטעים. בניסיונות שבוצעו בשנת 2022 ברמת מגשימים, הושוו שלושה מועדי יישום של החומר 'אלזודורף' ונמצא כי המועד מאוחר אפשר התעוררות מהירה ואחידה יותר של העצים, כאשר 76% מהיבול נקטף כבר בקטיף הראשון והמוקדם לעומת 20% בלבד בטיפול הביקורת (ללא ריסוס), הגדיל את גודל הפרי (26 לעומת 25 מ"מ), ושמר על היקף ואיכות היבול הכללי.
ד"ר עומר קראין ממו"פ צפון, הציג מחקר הנעשה בשנים האחרונות ב'חוות פיכמן' ובמטעי התפוח במרום גולן ואלרום, לבחינת מגוון עיצובים של 'קיר פירותי', לרבות כנות וטיפולים, לקבלת היבול ואיכות הפרי המיטביים. 'קיר פירותי' הינה שיטה בה נוף העצים נעשה צר יותר וכך ניתן לנטוע אותם בצפיפות גבוהה יותר, המקטינה את הוצאות העבודה בגיזום, דילול וקטיף ומתאימה את המטע לקטיף ממוכן בעתיד, לרבות רובוטים אוטונומיים.
ד"ר עמוס נאור ממו"פ צפון ומכון המחקר מיגל, הציג מחקר להעלאת פוריות תפוח הגאלה במטעי הגולן בהם מתקבלים כיום יבולים נמוכים ונרשמת תופעת סירוגיות מעבר ל-4 טון לדונם, וזאת באמצעות אימוץ ממשק ההזנה וההשקיה של משק ברנס ממושב שומרה בגליל המערבי, שם מתקבלים יבולים גבוהים מדי שנה של 8 טון לדונם.
עוד התקיימו הרצאותיהם של פרופ' בני חפץ מהפקולטה לחקלאות ברחובות בנושא חומרים רפואיים בקולחים, ליאור גור ממכון שמיר למחקר בנושא מחקר להגמעת קוטלי פטריות כנגד מחלות בתפוח, עמי דורפמן ממחוז צפון ברט"ג על התמודדות בנזקי בעלי חיים וד"ר שמעון שטיינברג ממו"פ חברת ביו-בי על הדברה ביולוגית של אקריות בתפוח.
 

כנס פירות ההר של מו''פ צפון

כנס פירות ההר של מו''פ צפון
צילום תקשורות-יעל שביט.jpg