הפריה עצמית של עצים ללא עזרת הדבורים

מחקר בגנטיקה מולקולרית והנדסה גנטית במנגנוני הפריה בוחן יכולת הפריה עצמית של עצי ללא עזרת דבורים

אפיון גנטי של זנים חשוב מאוד לחקלאים, כיוון שמאפשר בחירת שילוב נכון של נטיעת הזנים במטע, לקבלת יבול מקסימלי. אפיון זנים 'הפוריים לעצמם' כלומר בעלי הפריה עצמית (כמו במשמש לדוגמה), מאפשר לטעת חלקות בעלות זן אחד בלבד (ללא צורך בזן נוסף להפריה- זכרי ונקבי) המניבות יבול רב, ללא תלות בתנאי הסביבה בזמן ההפריה, כגון טמפרטורות או פעילות דבורים כמו גם חיסכון בשטח חקלאי

מחקר בגנטיקה מולקולרית והנדסה גנטית, שנערך במכון המחקר מיגל, בוחן מנגנוני הפריה בעצי פרי. המחקר יועיל להגדלת היבול, יעניק יתרונות לחקלאים בחסכון ניכר בהוצאות האגרוטכניות, ויאפשר עלויות סבירות במחיר הפרי לצרכן. 

אפיון גנטי של זנים חשוב מאוד לחקלאים, כיוון שמאפשר בחירת שילוב נכון של נטיעת הזנים במטע, לקבלת יבול מקסימלי. אפיון זנים 'הפוריים לעצמם' כלומר בעלי הפריה עצמית (כמו במשמש לדוגמה), מאפשר לטעת חלקות בעלות זן אחד בלבד  (ללא צורך בזן נוסף להפריה- זכרי ונקבי) המניבות יבול רב, ללא תלות בתנאי הסביבה בזמן ההפריה, כגון טמפרטורות או פעילות דבורים כמו גם חיסכון בשטח חקלאי.

מחקר האפיון הגנטי, מתבצע במעבדה לגנטיקה מולקולרית במכון המחקר מיגל על ידי ד"ר אמיר רז ובראשותו של פרופ' מרטין גולדווי, בו מתמקדים ביצירת זנים פוריים לעצמם ובאפיון זנים חדשים,

על ידי חקר מנגנוני הפריחה של עצי הפרי, תוך התמחות בוורדניים- עצים נשירים (תפוח, אגס, מישמש, שזיף, שקד), בהם קיים מנגנון טבעי של "אי התאם עצמי", אשר מונע מהפרחים בעצי הפרי להפרות את עצמם. (לדוגמה: עץ שזיף בודד בגינה, יניב מעט מאוד פירות, עקב הימצאותו של  מנגנון "אי התאם עצמי")

כאשר קיימות רמות שונות של "אי התאם עצמי" בזנים השונים.

החוקרים ביצעו בדיקות גנטיות, במטרה לגלות את רמת ה'התאם העצמי' של כל זן וזן, ומה הן יכולותיו בהפריית זנים אחרים, ואת מנגנון "אי התאם עצמי" מבחינה הפעילות המולקולארית. במחקר נמצא, כי בחלק מהזנים קיימת מוטציה במנגנון, שבעקבותיה, העצים מסוגלים להפרות את עצמם לבד, כמו למשל פרי מישמש מזן 'רעננה'.כחלק מהמחקר אפיינו ד"ר רז וחוקרים מקבוצות נוספות את המוטציה המאפשרת לעץ להניב פירות, ואפיון זה מסייע לחקלאים ולחוקרים המטפחים זנים חדשים, המעוניינים לאפיין תכונה זו כבר בתחילת תהליך הטיפוח, כך שכל תוצרי הטיפוח יהיו פורים לעצמם.

דבורה מפרה פרח

דבורה מפרה פרח