הפיתוח הישראלי שיגרום לאבוקדו להיות זמין כל השנה

בשורה לחובבי הפרי הירוק: חוקרים הצליחו להאריך את חיי האבוקדו - כך שיוכל לשרוד ולהיות בהישג יד בכל העונות. הפיתוח אמור לפתור את בעיית הזמינות והמחירים הגבוהים, ושיווקו יחל בשנה הבאה

בשורה לחובבי האבוקדו: חוקרים ממרכז לחדשנות פובטהרבסט של מכון מיגל הצליחו לשמר אבוקדו למשך שנה שלמה. השבוע הם הציגו את האבוקדו מזן "ריד", שנקטף בעונה הקודמת ואוחסן עד עתה על פי הפרוטוקול החדשני. לדברי החוקרים, הפיתוח אמור לסייע בהוזלת מחיר הפרי לצרכן ובעיקר יהווה פתרון למחסור שמורגש בשווקים.

החוקרים פיתחו פרוטוקול לשימור הפרי, הרגיש מאוד לתנאי הסביבה. הם הצליחו להאריך את חיי המדף שלו בתנאי אחסון מבוקרים, תוך שמירה על הגנה מפני ריקבון. המחקר "אבוקדו כל השנה" נתמך על ידי קרן המדען הראשי במשרד החקלאות ובוצע במטעים בכפר גלעדי שבאצבע הגליל.

מדובר בחדשות משמחות, בעיקר ל"מכורים", לאחר שהאבוקדו הפך לאחרונה ל"מותרות". בחודשים אפריל-מאי מחירו של הפרי הנחשק עמד על בין 10 ל־15 שקלים לקילו, ובין יוני לאוגוסט הגיע עד 60 שקלים לקילו. בחלק גדול מהחנויות אף הודיעו שיפסיקו למכור את האבוקדו בשל חוסר כדאיות.

גם שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס לסוגיה על רקע הרפורמה בענף החקלאות, ובחודש שעבר סיפר כי ניגש לסופר כדי לברר בעצמו: "אמרו לי שחסר ואני לא חושב שזו תשובה סבירה בכלל. 60 שקל לקילו אבוקדו זה לא מצב תקין".

"סגרנו את הפער"

ד"ר דני גמרסני, שהוביל את המחקר יחד עם ד"ר נעם אלקן, הכריז: "פיצחנו את פרוטוקול הטיפול בפרי האבוקדו מזן 'ריד', שמסיימים לקטוף אותו בסוף חודש מאי ולשמור אותו – כך שניתן לשווק אותו באוגוסט. יש פער של כחודשיים וחצי שבו אין זמינות של אבוקדו בשוק. בדרך כלל מאחסנים אבוקדו לתקופת קצרות, עד חודש. זה הזמן המקסימלי המקובל. אנחנו הראינו שאפשר להחזיק את הזן הזה אפילו במשך חודשיים, וקצת יותר, כך שניתן לסגור את הפער בין העונות והאבוקדו יהיה זמין כל העונה".

אבוקדו

אבוקדו