העימות בקואליציה על הרפורמה בחקלאות: "ליברמן התבלבל, איבד אמון"

ח"כ רם שפע (העבודה), ממתנגדי רפורמת הירקות והפירות של שר האוצר ושר החקלאות פורר, לאולפן ynet: "לא ניתן לצווים לעבור, הם התחייבו שלא יעשו מהלך חד צדדי, זה יותר קריטי מהחקלאות הישראלית, זה על ההתנהלות בקואליציה"

הרפורמה בירקות ובפירות, עליה הכריזו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, ממשיכה להעסיק את חברי הקואליציה, שחלקם מתנגדים לה נחרצות ואף אמרו שיעשו הכל על מנת לבטל את הצווים בנושא עליהם חתם ליברמן.

אחד מאותם חברי כנסת הוא רם שפע (העבודה), שתומך בחקלאים המקומיים, שמרגישים שהרפורמה החדשה תחסל להם את הפרנסה. "יש פה פרטץ' אחד גדול ברפורמה הזאת", אמר שפע באולפן ynet. "אני מכיר את כל המסמכים שאנחנו הצגנו, לא נעשה שום תכנון רציני. הרי הוועדה לבדיקת פערי התיווך נפגשה בפעם האחרונה לפני שלושה חודשים, והגיעה כבר אז למסקנות האלה".

מה רע בעצם ברפורמה הזאת? "כשרואים מה קורה עכשיו ברוסיה ואוקראינה בעקבות המלחמה, אנחנו טוענים שנמצא את עצמנו במצב של סכנה בביטחון המזון בישראל. אתה מסתכל 20 שנה קדימה ואתה רוצה לדעת מה קורה בגולן ובגליל ובעוטף, אז אתה צריך לתכנן את זה ולא רק להסתכל חודש קדימה".

אבל ליברמן ופורר טוענים שהחקלאות הישראלית לא התקדמה ב-20 השנים האחרונות, והפריון נשאר זהה בזמן שהאוכלוסייה גדלה משמעותית. "זה אחד הדברים היחידים שאני מסכים איתם בנתונים. שאר הנתונים שהם מראים קצת מעוותים. למשל, הם מספרים איך פה יש עליית מחירים יותר מהעולם, זה לא נכון, אנחנו רואים שבכל העולם יש עליית מחירים, כי זה לא תלוי רק במה שקורה פה. אבל אני רוצה לחדש לך, אין התנגדות להורדת מכסים על חלק מהפירות והירקות, אנחנו בעד זה. יש לזה הסכמות בכל הדיונים. הסיפור הוא איך מייצרים תמורות. אומר עודד פורר, אנחנו משקיעים שני מיליארד בחקלאות, וזה נכון, אבל זה יגיע עוד 8-5 שנים לחקלאי, עד אז כבר לא יישאר לו מה לגדל".

ההרגשה היא שהעימות הזה הוא פייק, שלא תפרשו מהממשלה בגלל זה. "לא אמרתי בשום שלב שנפיל את הממשלה. כבר עשיתי את זה פעם אחת ולשמחתי הרבה הצלחנו לגרום לזה שנתניהו נמצא איפה שהוא נמצא ואנחנו פה. אבל אנחנו בהחלט אומרים שלא ניתן לצווים האלה לעבור כמו שהם, כדי שנוכל להגיע להסכמות".