העובדים הפלסטיניים עזבו - מי יעזור לחקלאות בישראל?

על רקע המשבר בענף החקלאות, ישראל מגייסת אלפי עובדים זרים מתאילנד באמצעות חברות כוח אדם פרטיות ומדינות צד שלישי. כמו כן,משרד החקלאות מאפשר לחקלאים להגיש בקשה שתאפשר להם להעסיק עובדים אלו

אחד התחומים עליו מלחמת חרבות ברזל השפיעה באופן ניכר הוא שוק העבודה, בדגש על תעשיית החקלאות. המחסור החמור בעובדים זרים מורגש ומיתרגם בירידה דרסטית בכמות הידיים הזמינות, מה שמשפיע לבסוף על הצרכן. עם זאת, חשוב לציין כי בשבועות האחרונים נכנסו כ-5,000 עובדים חדשים, מרביתם תאילנדים, שנכנסו בהליך מזורז לישראל.

כיום, אחת הדרכים בהם עובדים זרים מתאילנד מגיעים לישראל היא באמצעות חברות כוח אדם פרטיות, המטיסות את העובדים דרך מדינות צד שלישי, שכן ממשלת תאילנד לא מסכימה להנפיק לתושביה אישורים לעבוד בישראל בתקופה זו. יחד איתם, נכנסים לארץ תאילנדים שעבדו בחקלאות טרם ה-7 באוקטובר, ונאלצו לחזור למדינתם עקב המצב.


חשוב להזכיר כי המחסור מורגש גם אצל העובדים הפלסטיניים, שאינם מורשים להיכנס לישראל. מדובר על כ-20,000 עובדים שנמצאים בשטחי יהודה ושומרון ומחכים לקבלת אישור – שעדיין לא ברור אם יבוא.

כמו כן, בתקופה האחרונה עולות ההצעות על מתן אישור מעבר לפלסטיניים שעומדים בקריטריונים מסוימים, כמו גיל או עבר פלילי, וזהו יהיה למעשה חלק מסוג של "פיילוט" שייערך. ועדיין, הביקורת הציבורית בנושא לא מרפה, והחשש מפני כניסה של אלפי עובדים פלסטיניים לא הרפה – במיוחד לאור הפיגוע שאירע אתמול (שני), ברעננה.

לאחרונה התאחדות חקלאי ישראל פירסמה כי בהמשך לפעילותה למען מציאת פתרונות לחקלאים שהעסיקו עובדים עונתיים פלסטינים, משרד החקלאות פרסם טיוטת קול קורא להערות הציבור המאפשר לחקלאים בענפי ההדרים, התותים וגיזום מטעים להגיש בקשה להעסקת עובדים זרים בשנת 2024. הגשת בקשה זו תתאפשר למרות שלחקלאים אלה אין כיום היתרים להעסקת עובדים זרים.