העגבנייה בישראל תתייקר בגלל הגבלת הייצוא בטורקיה?

הממשלה המקומית הודיעה כי רעידות האדמה שפקדו את המדינה לאחרונה גרמו לנזק בגידולים ב-11 מחוזות שונים, בעקבות כך נוצר מחסור ולכן ההחלטה על הגבלת היצוא עד אמצע אפריל. בישראל, שמייבאת את רוב העגבניות מטורקיה, חוששים כעת שמחירן יזנק משמעותית לאור המחסור הצפוי. משרד החקלאות: "נפתח מכסות יבוא פטורות ממכס ממדינות נוספות ככל שיידרש"

האם מחיר העגבניות יזנק לקראת חג הפסח? בעקבות הודעת משרד החקלאות הטורקי על הגבלת יצוא העגבניות עד ה-14 לאפריל, מכיוון שהגידולים נפגעו ברעידת האדמה, החשש הוא למחסור לקראת פסח ועליה במחיר.

בהודעת משרד החקלאות הטורקי נמסר כי בשל העלייה החריגה לאחרונה במחיר העגבניות, וההשלכות הנוראיות של רעידת האדמה, שהשפיעה ישירות על 11 מחוזות, היה צורך לנקוט בצעדים כדי להבטיח ביטחון תזונתי ולייצב מחירים".

לדברי ירון סולומון מהאיחוד החקלאי, אנליסטים מ-EastFruit, שמתמחים בחקלאות, פרסמו כי להחלטת ממשלת טורקיה תהיה השפעה רצינית על שוק עגבניות החממה במדינות התלויות ביבוא ממנה. במאמר שפורסם באתר איסט פרוט נאמר כי ניתן לייבא עגבניות ממקורות אלטרנטיביים כמו מרוקו וספרד, אבל הן לא יכולות לתת מענה שלם לכמויות שיובאו מטורקיה לאירופה. לפיכך, חוזים האנליסטים זינוק במחיר העגבנייה ביבשת.

סולומון מסביר כי הטורקים מגדלים עגבניות בתקופה זו בחממות, אלא ששינויי מזג האוויר ורעידת האדמה הביאה אותם להגביל את יצוא העגבניות משמעותית ואת מקצת התוצרת שיאפשרו לייצא הם מעדיפים להעביר למדינות אירופה.

מבחינת היבואנים הישראלים, מדובר במכה משמעותית שכן הם היו רגילים לייבא במחיר זול ולשווק במחיר גבוה, ועל כן מחיר העגבניות מאז נפתח השוק לייבוא לא ירד. כעת, לאור המצב ועליית מחיר העגבניות בטורקיה, לא משתלם להם לייבא עגבניות טורקיות.